چکیده:
سیستم مدیریت منابع بنگاه (ERP) یک بسته نرم افزاری تجاری است که هدف آن یکپارچگی اطلاعات و جریان اطلاعات بین تمام بخشهای سازمان از جمله مالی، حسابداری، منابع انسانی، زنجیره عرضه و مدیریت مشتریان است. این سیستم با بهبود کیفیت اطلاعات در سطح کل سازمان، بستر مناسبتری برای تصمیمگیری مدیریت فرام میکند. لیکن پیادهسازی سیستم مدیریت منابع بنگاه، نیازمند سرمایهگذاری کلانی میباشد و بازده آن نیز مسلزم گذشت زمانی بین یک تا سه سال است. در چند ساله اخیر، با مشخص شدن آثار عملی به کارگیری این سیستم در شرکتها، تحقیقات متعددی در مورد بررسی آثار سیستم مدیریت منابع بنگاه در حوزههای مختلف حسابداری صورت گرفته است. طبق نتایج برخی از این تحقیقات، پیادهسازی سیستم مدیریت منابع بنگاه، موجب افزایش مربوط بودن اطلاعات حسابداری و تا حدودی کاهش قابلیت اتکای آنها میشود. از طرفی این سیستمها، کیفیت بودجهبندی سرمایهای و بودجه جامع شرکتها را نیز بهبود میبخشند. استقرار سیستم مدیریت منابع بنگاه، براظهار نظر تحلیلگران مالی نیز اثر مثبت دارد. (هر چند که آنها، این اظهار نظر خود را از بابت ابعاد تجاری سازمان تعدیل میکنند.) سیستم مدیریت منابع بنگاه همچنین، مسئولیت پاسخگویی کارکنان در سازمان را به سطحی بالاتر ارتقاء میدهد و ابزار مناسبی جهت پاسخ خواهی از مدیریت ارد شرکت فراهم میآورد.
خلاصه ماشینی:
""(امینی،2831) 21-مزایای سیستم مدیریت منابع بنگاه مزایای فراوانی در استقرار سیستمهای برنامهریزی تخصیص منابع سازمان سیستم مدیریت منابع بنگاه وجود دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: *کاهش هزینههای انبار(نگهداری، حملونقل)،سفارشها،تولید و ناشی از توقف خط تولید،عملیات حسابداری و ثبت وقایع مالی، کاهش حجم تامین مالی مورد نیاز برای سرمایهگذاری در تجهیزات و ماشینآلات،کارخانه و زمین، کاهش هزینه ناشی از هماهنگی ضعیف بین واحدهای سازمان و ایجاد پل ارتباطی بین شکافهای اطلاعاتی سازمان، *کاهش هزینهها نهایتا به افزایش فروش و سهم بازار بیشتر سازمان منتهی میگردد.
وقتی سازمان تصمیم میگیرد یک سیستم مدیریت منابع بنگاه را انتخاب و خریداری کند،چه معیارهایی را باید در مورد فروشنده سیستم مدیریت منابع بنگاه مد نظر داشته باشد؟چگونه میتوانید اطمینان حاصل کنید که آن فروشنده همه نیازهای شما را در مورد این سیستمها برآورده خواهد ساخت و به طور کلی چه عواملی را باید در مورد سازمان خود و همینطور فروشنده نرمافزار سیستم مدیریت منابع بنگاه در نظر داشته باشیم؟ بهترین روش برای ارزیابی فروشندگان این نرمافزارها،در درجه اول تشکیل یک تیم پروژهی داخلی شامل متخصصان فناوری اطلاعات و همچنین کارکنان از حوزههای مختلف سازمان و آشنا به فرآیندهای هر حوزه است.
1-اثر پیادهسازی سیستمهای مدیریت منابع بنگاه بر قابلیت اتکا و مربوط بودن اطلاعات حسابداری پیادهسازی سیستم مدیریت منابع بنگاه از طریق بالا بردن دسترسی و کنترل اطلاعات مدیریتی و سادهسازیها میتواند باعث افزایش فرصت مدیریت کردن اطلاعات حسابداری شود و این مسئله قابلیت اتکای اطلاعات حسابداری74را به شدت متاثر خواهد کرد."