چکیده:
در ﺷﺮاﯾﻄﯽ ﮐﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺗﺤﺖ رﻗﺎﺑﺖ ﺷﺪﯾﺪ ﻣﺸﻐﻮل ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻪ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻣﺤﺼﻮﻻت ﻣﺘﻨﻮع ﻣﯽ ﭘﺮدازﻧﺪ از ﺳﻮی دﯾﮕﺮ، ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﮐﻪ ﺣﺎﺻﻞ ﺑﮑﺎرﮔﯿﺮی اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ و ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ در ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ اﺳﺖ، ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ را ﻣﺠﺒﻮر ﺑﻪ ارزﯾﺎﺑﯽ ارزش ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﺳﺎﺧﺘﻪ و آن ﻫﺎ را در رﺳﯿﺪن ﺑﻪ ﭼﺎﻟﺶ ﻫﺎی رﻗﺎﺑﺘﯽ، ﭼﺎﺑﮏ ﺗﺮ ﻣﯽ ﺳﺎزد و ﮔﺎﻫﯽ اوﻗﺎت ﺑﻪ ﻋﻮارض زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻮاد ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻧﺪارﻧﺪ ﻫﺪف اﺻﻠﯽ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺮرﺳﯽ ﻋﻮاﻣﻞ ﺑﺮ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﭼﺎرﭼﻮب ﻣﺤﯿﻂ رﻗﺎﺑﺘﯽ و زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. ﭘﺲ از ﮔﺮدآوری داده ﻫﺎی ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﻧﻤﻮﻧﻪ، ﺑﺮای اﯾﺠﺎد ﺑﺎﻧﮏ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ از ﻧﺮم اﻓﺰار اﮐﺴﻞ و ﺟﻬﺖ ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ داده ﻫﺎ و آز ن ﻓﺮﺿﯿﺎت از ﻣﺪل PLS اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺷﺮﯾﮏ ﺗﺠﺎری ﺑﺮ اﺣﺘﻤﺎل ﭘﺬﯾﺮش ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﯽ داری دارﻧﺪ. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻓﺸﺎر رﻗﺎﺑﺘﯽ، ﺷﺮﯾﮏ ﺗﺠﺎری ﺑﺮ ﻣﯿﺰان ﭘﺬﯾﺮش ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ زﻧﺠﯿﺮه ﺗﺎﻣﯿﻦ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺗﺎﺛﯿﺮ ﻣﻌﻨﯽ داری دارﻧﺪ.
خلاصه ماشینی:
"نتایج نشان داده شده در شکل ٣ موید این است که مقدار t برای متغیر شریک تجاری برابر ٢ می باشد، از آنجا که این مقدار tاز ٩٦ / ١ بیشتر است بنابراین شریک تجاری تاثیر معنی دار و مثبتی بر میزان پذیرش سیستم مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی داردو فرضیه مورد نظر تایید می گردد.
نتایج نشان داده شده در شکل ٣ موید این است که مقدار t برای متغیر فشار رقابتی برابر ٥٩٧ / ٤ می باشد، از انجا که این مقدار tاز ٩٦ / ١ بیشتر است بنابراین فشار رقابتی تاثیر معنی دار و مثبتی بر میزان پذیرش سیستم مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی دارد وفرضیه مورد نظر تایید می گردد.
(2010 همانگونه که از نتایج تخمین مشخص است ، متغیر های فشار رقابتی ، شریک تجاری وسیستم ها بر میزان پذیرش سیستم مدیریت زنجیره تامین الکترونیکی تاثیرمعنی داری دارند یکی از مسائل بسیار پویا در زنجیره تأمین ، پدیدهای است که عنوان اثر شلاق چرمی به آن اطلاق میشود و به این معنی است که تغییرات کوچک در تقاضای محصول که از طرف مصرف کننده ، در نقطه جلویی زنجیره تأمین ایجاد میشود، به نوسانات بزرگ و بزرگتری در تقاضا، طی مسیر رو به عقب در این زنجیره تبدیل میشود."