چکیده:
هدف این تحقیق بررسی تعیین کارکردهای مناسب منابع انسانی در مدل معماری منابع انسانی بهمنظور تحقق دوجانبهگرایی در شرکت تام است. تحقیق حاضر مبتنی بر مطالعات کمّی (پرسش نامهای) است و در دو مرحله انجام شده است. پس از مطالعات نظری، در مرحله اول، پرسش نامه معماری بهمنظور تفکیک مشاغل میان مدیران و معاونین شرکت مذکور توزیع شد. پس از تفکیک مشاغل و مشخص شدن اینکه کدام مشاغل در کدام گونه معماری قرار میگیرد، پرسشجنامه کارکردهای منابع انسانی که بر حسب پاداش، ارزیابی عملکرد و آموزش و توسعه طراحی شده است، میان مدیران و معاونان توزیع گردید تا نوع مناسب کارکردهای منابع انسانی برای هر بخش از معماری مشخص گردد. دادههای حاصل از مطالعات کمّی (پرسش نامهای) از طریق تحلیل استنباطی و با استفاده از تی تک نمونه (تی استیودنت) آزمون شد. از نتایج این تحقیق میتواند به این موارد اشاره کرد که در مشاغل شغلمحور بهتر است پاداش در راستای انتفاع از دانش، ارزیابی عملکرد در بلندمدت و مبتنی بر کار فردی و همچنین آموزش بهصورت استاندارد و عمومی ارائه گردد تا کارکنان به سوی دوجانبهگرایی سوق یابند. برای کارکنان موجود در گونه همپیمانان باید پاداش مبتنی بر اشتراکگذاری دانش باشد، ارزیابی عملکرد در کوتاهمدت و مبتنی بر کار تیمی و آموزش بهندرت و در راستای افزایش تعهد آنها صورت گیرد تا دوجانبهگرایی در سازمان ارتقا یابد.
خلاصه ماشینی:
از نتایج این تحقیق می تواند به این موارد اشاره کرد که در مشاغل شغل محور بهتر است پاداش در راستای انتفاع از دانش ، ارزیابی عملکرد در بلندمدت و مبتنی بر کار فردی و همچنین آموزش به صورت استاندارد و عمومی ارائه گردد تا کارکنان به سوی دوجانبه گرایی سوق یابند.
در این میان کارکردهای مدیریت منابع انسانی میتوانند نقش ویژه ای را برای ایجاد هر دو نوع یادگیری اکتشافی و انتفاعی و همچنین ترکیب آنها ایفا کنند (کنک و اسنل ٢، ٢٠٠٩؛ سوارت و کینی ٣، ٢٠١٠)؛ این پژوهش با ارئه الگویی ، نقش منابع انسانی در توسعه یادگیری اکتشافی و انتفاعی و تحقق یادگیری دوجانبه گرا در سازمان های مورد مطالعه را تبیین می کند.
Swart & Kinnie مباحث مدیریت منابع انسانی در یک دهه اخیر تغییرات عمده ای داشته است ، ارائه مدل ها و الگوهای مختلف استراتژیک و عملیاتی در این حوزه مؤید افزایش انتظارات از مدیریت منابع انسانی از یک سو و عدم پاسخ گویی مفاهیم و مفروضات قبلی از سوی دیگر بوده است .
Lepak & Snell مبحث کارکردهای متناسب مدیریت منابع انسانی برای هر دسته از کارکنان موجود در معماری منابع انسانی اهمیت مییابد.
(1391), Implications of Human Resource Management and Organizational Citizenship Behavior in the Entrepreneurial Organization.
Y. (2007), Exploratory and Exploitative Learning in New Product Development: A Social Capital Perspective on New Technology Ventures In China.
A. (2009), Intellectual capital architectures and ambidextrous learning: A framework for human resource management.
(2014), Knowledge Management Value Creation Through Organizational Learning.
L. (2011), Organizational Ambidexterity In Action: How Managers Explore And Exploit.