چکیده:
تعداد قابل ملاحظه ای از پژوهش های حوزه آموزش انگلیسی در سالهای اخیر معطوف به یادگیری واژه های جدید بوده است. در این راستا، پژوهشگران برآن بوده اند که روش های یادگیری موثرتری را ابداع کنند.برآیند این پژوهش ها نشان می دهد روش های مختلف آموزش واژه، درجه های متفاوتی از بارذهنی را برای زبان آموزان ایجاد می کند. به منظوربررسی نقش این بارذهنی در یادگیری واژه ها، 9 زبان به طور تصادفی به یکی از سه گروه زبان آموزان تقسیم شده ومورد تحقیق قرار گرفتند. هرگروه از شرکت کنندگان نسخه ی متفاوتی از یک متن را دریافت کردند که برای حدس زدن کلمات ناآشنا در آن ها، بار ذهنی متفاوتی را تجربه می کردند. از طریق پروتکل کلامی فکری، گفته ها، واکنش ها و راهبردهای شرکت کنندگان حین استنباط واژگان ضبط و ثبت شد. تحلیل یافته ها حاکی از آن است که راهبردهای اتخاذ شده در بین گروها متفاوت بوده و درجه بار ذهنی در موفقیت حدس ها نقش دارد.
Given the essential role of vocabulary, L2 researchers have always been trying to come up with effective tasks to enlarge L2 learners vocabulary. The effectiveness of such tasks is dependent on different factors. Hulstijn and Laufer (2001), among others, argue that the degree of cognitive processing required for vocabulary items can be a decisive factor in their learning. Based on this premise, the present study set out to examine whether learners would make use of different lexical inferencing strategies at different processing levels of involvement. To do so, nine EFL learners were randomly assigned to one of three groups, with each group receiving a different version of a text with unknown words inducing different degrees of involvement. The participants were required to infer the meaning of unknown words and verbalize their thoughts. The results of think-aloud protocol analysis adduced the argument that learners use of inferencing strategies varies significantly across different degrees of involvement. Moreover, the type of text influences lexical inferencing success.
خلاصه ماشینی:
نقش بار ذهنی زبانآموزان در دریافت معنی واژگان جدید * مجید سلطانی مقدم دانشجوی دکترای آموزش زبان انگلیسی ، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران ** شیوا کیوانپناه دانشیار گروه زبان انگلیسی ، دانشکده زبانها و ادبیات خارجی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران (تاریخ دریافت : ٩٥/١٠/٠٧، تاریخ تصویب : ٩٦/٠٣/١٣، تاریخ چاپ: مرداد ١٣٩٦) چکیده تعداد قابل ملاحظه ای از پژوهش های حـوزه آمـوزش انگلیـسی در سـالهای اخیـر معطـوف بـه یادگیری واژه های جدید بوده است .
پـژوهش پـیش رو، تلاشـی برای پرداختن به این مقوله بوده است که چالش ذهنی زبانآموزان هنگام برخورد بـا واژههـای ناآشنا به هنگام خواندن متن های انگلیسی وهمچنین راهبردهایهای در پیش گرفته شده توسـط آنها را بررسی کند.
از آنجـا کـه آموزش ضمنی واژه مورد نظر است و باید تمرکز آزمون بـر درک مطلـب باشـد هـشت سـوال چهارگزینه ای در پایان برای سنجش درک مطلب شرکت کنندگان از متن پرسیده شده بود.
آزمون دوم: بار ذهنی متوسط با استنباط بدون گزینه دومین نسخه طراحی شده در قالب همان متن شامل دوازده واژه هدف است با این تفـاوت که گزینه ای برای کلمات هدف در حاشیه متن وجود نداشـت .
همچنین ، پژوهش پیش رو نشان می دهد وقتـی کـه چـالش ذهنـی بـالا مـی رود، راهبـرد دستورزبان بیشتر به کمک زبان آموزان می آید بطوریکه در متن های پایین ، متوسط و بـالا ایـن راهبرد به ترتیب ٢، ١٢ و ١٩ بار مورد استفاده قرار گرفته است .
The Effects of Task Involvement Load on L2 Incidental Vocabulary Learning: A Meta-Analytic Study.
Incidental vocabulary acquisition in a second language: The construct of task-induced involvement.