چکیده:
با توجه به پیشرفت روز افزون الکترونیک قدرت، موتورهای رلوکتانس سوئیچی از جایگاه ویژه ایی برخوردار گشته اند. عدم وجود سیم پیچ در روتور این موتورها، ساختار ساده، قابلیت اطمینان بازه سرعت گسترده، هزینه ساخت کم، نگهداری ساده و سادگی سیم پیچی باعث توجه هر چه بیشتر به این موتورها شده است. این موتورهای در مقایسه با سایر موتورها با یک جریان مشخص، گشتاور بیشتری تولید میکنند. در این مقاله، با استفاده از روش المان محدود (FEM) دو موتور رلوکتانس سوئیچی 4/6 و 8/12 طراحی شده و نتایج گشتاور تولیدی به کمک نرم افزار مگنت (یک نرم افزار سه/دو بعدی برای شبیه سازی میدان های مغناطیسی است که توسط آن می- توان تجهیزات الکترومغناطیسی نظیر موتور را مدل سازی کرده و رفتار مغناطیسی آنها را از قبل از ساخت نمونه واقعی به صورت سه بعدی یا دو بعدی مشاهده کنیم).شبیه سازی شده است. از نتایج حاصل مشخص شد تعداد قطب های موتور تائیر مستقیم بر روی گشتاور تولید شده دارد.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله ، با استفاده از روش المان محدود (FEM) دو موتور رلوکتانس سوئیچی ٦/٤ و ١٢/٨ طراحی شده و نتایج گشتاور تولیدی به کمک نرم افزار مگنت (یک نرم افزار سه /دو بعدی برای شبیه سازی میدان های مغناطیسی است که توسط آن می- توان تجهیزات الکترومغناطیسی نظیر موتور را مدل سازی کرده و رفتار مغناطیسی آنها را از قبل از ساخت نمونه واقعی به صورت سه بعدی یا دو بعدی مشاهده کنیم ).
در سال ١٩٦٩ اولین مرجع علمی مطرح کننده موتورهای رلوکتانس سوئیچی، در IEEE Proceedings توسط ناسار٢ انتشار یافت [١] و در سال ١٩٦٠ با گسترش و پیشرفت درزمینه ی الکترونیک قدرت ، نرم افزارهای طراحی و ریزپردازنده های دیجیتالی با سرعت و قدرت محاسبات بالا و همچنین در نظر داشتن مزایایی چون کاهش هزینه ساخت و راه اندازی منجر به توجه مجدد به این موتورها گردید.
به دلیل گردش روتور و درنتیجه تولید گشتاور و توان و کلیدزنی جریان در سیم پیچی های استاتور (در زمان تغییر رلوکتانس ) این نوع درایو موتور با سرعت متغیر، درایو موتور رلوکتانس سوئیچی نامیده می شود.
ب - ساختار استاتور: استاتور موتور رلوکتانس سوئیچی از نوع قطب برجسته است و سیم پیچی فازها به صورت متمرکز روی قطب ها قرار دارند، بنابراین توجیه اقتصادی بیشتری نسبت به موتورهای متداول دارد.
/ / شکل ٦- نموار شار عبوری از یکی از سیم پیچ ها به همراه جدول داده های مربوطه در نرم افزار Magnet و به منظور مقایسه ی موتورها با یکدیگر میبایست موتورها را ازلحاظ گشتاور/ حجم موردبررسی قرار گیرند؛ بنابراین داریم : جدول ١- حجم موتورهای مقایسه شده نوع موتور حجم (متر مکعب ) 0.