چکیده:
در مدارسی که سهم بالایی از فضیلت سازمانی در آن ها وجود دارد، معلمان اشتیاق بیشتری به بروز دادن رفتارهای شهروندی سازمانی دارند، اما در این بین متغیرهای مهمی میانجیگری می کنند. این پژوهش با استفاده از پژوهش های گذشته الگوی مفروضی را با میانجیگری دو متغیر نگرش شغلی مهم تدوین و آزمون کرده است. برای آزمون این الگو ۵۰۳ معلم شاغل در دبیرستان های کلان شهر کرج پرسش نامه های روا و پایای فضیلت سازمانی، رضایت شغلی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی را پاسخ دادند. الگوی مفروض با استفاده از تحلیل مسیر آزمون شد. نتایج نشان داد که این الگو گرچه برازش مناسبی با داده ها دارد، اما در آن تاثیر مستقیم فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان معنادار نیست. پس از حذف این اثر، آزمون الگوی اصلاح شده نشان داد که این الگو برازش بهتری با داده ها دارد. در این الگو فضیلت سازمانی صرفا با میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی اثر غیرمستقیم و معناداری بر رفتار شهروندی سازمانی معلمان دارد. این مقاله ضمن تاکید بر نقش مهم فضیلت سازمانی در تحریک معلمان به بروز رفتار شهروندی، نقش واسطه ای و مهم نگرش های شغلی را خاطرنشان می کند. مخاطب یافته های این پژوهش، بیشتر، مدیر مدرسه به عنوان اساسی ترین عامل در تقویت فضیلت سازمانی مدارس می باشد.
خلاصه ماشینی:
"این گونه که از نتایج پژوهش های موجود برمی آید، می توان اثر فضیلت ســازمانی مدرسه بر رفتار شــهروندی سازمانی ، تعهد سازمانی و رضایت شغلی معلمان را مستقیم فرض کرد، اما شواهد و نتایج برخی دیگر از پژوهش ها کمک می کند که الگویی از روابط مستقیم و غیرمستقیم را میان این چهار متغیر مهم ترسیم کنیم .
در واقع مسئله اساسی پژوهش حاضر این است که آیا این الگو می تواند به عنوان الگویی برای تبیین رفتار شــهروندی ســازمانی معلمان با میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی برازش داشته باشد؟ مسئلۀ دیگر پژوهش از این منظر قابل بیان است که تاکنون نقش توأمان فضیلت سازمانی در این سه متغیر مورد توجه قرار نگرفته است و این مسئله مهم در کنار فقدان پژوهش هایی که در قالب این الگو به بررسی اثر فضیلت سازمانی آن هم در بافت مدارس پرداخته باشند، از شکاف های پژوهشی مهم در حوزه متغیر فضیلت سازمانی می باشــد.
آیا می توان الگوی مفروض را به عنوان الگویی از اثرات مستقیم و غیرمستقیم فضیلت سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی با میانجیگری رضایت شغلی و تعهد سازمانی معلمان پیشنهاد کرد؟ روش شناسی پژوهش حاضر در قلمرو پژوهش های همبســتگی از نوع «الگویابی ٣٠» قرار دارد.
Transformational and transactional leadership effects on teachers’ شمارة ۶۲ ̈e سال شانزدهم ̈e 55 تابسنان ۱۳۹۶ ̈e job satisfaction, organizational commitment, and organizational citizenship behavior in primary schools: the Tanzanian case."