Skip to main content
فهرست مقالات

آیا کودک دچار اختلال بیش فعالی/ کمبود توجه طور دیگری می شنود: مقایسه درک بلند اصوات در کودکان مبتلا به adhd و اطفال بری از این اختلال

نویسنده: ؛

کلیدواژه ها : DHDA ،روند شنوایی مرکزی ،سطح راحت شنیدن ،درک بلندی صوت ،تحمل بلندی صوت

کلید واژه های ماشینی : DHDA ،مورد بلندی صدای صحبت ،LH ،LH Bd ،LT ،کودکان بری از اختلال ،LCM ،کودکان مبتلا ،مورد بلندی صدا ،بلندی صدا ،Bd ،بری ،صحبت ،بلندی اصوات ،بلندی اصوات نیازمند سطح ،اطفال بری ،گوش LH Bd ،مبتلا ،گوش راست و چپ ،شنیدار ،چپ کودکان مبتلا ،گوش راست ،کودکان بری ،بری از اختلال فوق ،سطح نرمتر ،سطح تحمل ،قابل‌تحمل ،چپ ،مورد کودکان مبتلا ،روانپزشکی اطفال

از 28 کودک مراجع به درمانگاه و روانپزشکی اطفال شهید اسماعیلی(دانشگاه علوم پزشکی ایران) که طبق ملاک‌های تشخیصی‌ VI MSD مبتلا به‌ DHDA شناخته شده بودند و یک گروه کنترل(شاهد -مقایسه)کودکانی که بری از این اختلال تشخیص داده شده بودند درخواست گردید که در مورد بلندی صدای صحبت و تفسیر آن در حد راحت‌ (L.C.M) 3 یا قابل تحمل‌ (LT) 4 ابرازنظر نمایند. نتایج دال بر آن بود که کودکان مبتلا به اختلال فوق در قضاوت نسبت به هر دو نوع بلندی اصوات نیازمند سطح نرمتر صوت بودند.از نظر آماری کودکان گرفتار به‌ DHDA از لحاظ سطوح راحت‌ Bd (LH 51 LCM) و سطوح تحمل‌ (LH Bd95 LT) مورد انتخابشان نسبت به همتایان غیر گرفتار به DHDA خویش تفاوت‌های شاخص‌ (LH Bd100 LT,LH Bd59 LCM) نشان می‌دادند.این یافته‌های با تفاوت‌های درکی موجود بین کودکان گرفتار به‌ DHDA یا برای از آن مرتبط به نظر می‌رسند.در این رابطه راه کارهای اداره کلاس درس اینگونه اطفال مورد بحث قرار گرفته است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.