چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت به کارگیری فناوری اطلاعات وارتباطات درفرایندیاددهی- یادگیری ازدیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد رودهن صورت گرفت. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی اعضای هیات علمی واحد و نمونه تحقیق شامل 96 نفر که به شیوه نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند که به پرسشنامه پاسخ داده اند. داده ها با استفاده از آزمون آماری (جی ال ام)[1] تحلیل شد. یافته ها به طور کلی نشان دادند که میانگین ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات درفرایندیاددهی- یادگیری ا عضای هیات علمی بالاتر از حد متوسط بوده و تفاوت معنی داری نیز به نفع زنان وجود داشته و در نهایت بین گروه های تحصیلی نیز تفاوت معنی داری وجود داشته است.
خلاصه ماشینی:
خصوصا در امر یاددهی- یادگیری و همچنین با در نظر گرفتن مأموریت های مطرح شده در سند توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش عالی و علی رغم تمامی کوشش هایی که توسط دست اندرکاران آموزش در این امر صورت گرفته ، متأسفانه گاهی مدیران گروه های آموزشی و اعضای هیات علمی به دلیل محدودیت هایی، حاضر و قادر به استفاده از این فناوری نوین نمی باشند و تحقیقات نشان داده اند، تغییرات آموزشی در صورتیکه کاربران به مهارت ها، دانش و تجهیزات مورد نیاز مجهز نباشند، موفقیت آمیز نخواهد بود؛ در کشور ما نیز با توجه به مسائل بومی، فرهنگی و تکنولوژیکی، به کارگیری این فناوری با مشکلاتی مواجه است .
خصوصا در امر یاددهی- یادگیری و همچنین با در نظر گرفتن ماموریت های مطرح شده در سند توسعه فناوری اطلاعات وارتباطات در آموزش و پرورش و علی رغم تمامی کوشش هایی که توسط دست اندرکاران آموزش در این امر صورت گرفته ، متاسفانه گاهی مدیران آموزش و معلمان به دلیل محدودیت هایی، حاضر و قادر به استفاده از این فناوری نوین نمی باشند و تحقیقات نشان داده اند، تغییرات آموزشی در صورتیکه مدیران ، آموزگاران و محیط های آموزشی به مهارت ها، دانش و تجهیزات مورد نیاز مجهز نباشند، موفقیت آمیز نخواهد بود؛ در کشور ما نیز با توجه به مسائل بومی، فرهنگی و 4 تکنولوژیکی، به کارگیری این فناوری با مشکلاتی مواجه است .
یافته ها: بین نظرات اعضای هیات علمی در گروه های تحصیلی مختلف واحد رودهن در ابعاد فناوری اطلاعات و ارتباطات و فرایندیاددهی - یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد.