چکیده:
زمینه: اخلاق حرفه ا ی، تاثیر چشمگیری بر روی فعالیتها و عملکرد فردی و گروهی و نتایج سازمان دارد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی درگیری شغلی و تناسب شغلی بر اخلاق حرفهای و تمایل به ترک خدمت کارکنان انجام شده است.
روش: روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی میباشد. حجم جامعه آماری 3168 نفر از کارکنان دانشگاههای دولتی شهر تبریز بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران( p = 0/5 ، d=0/5) با توجه به جامعه آماری، 350 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. دادههای به دست آمده با استفاده از روش همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه تعدیل کننده مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر درگیری شغلی و تناسب شغلی با اخلاق حرفهای ( r = 0/16، p = 0/001 ، r=0/025) وجود دارد. همچنین رابطه منفی معناداری بین دو متغیر درگیری شغلی و تناسب شغلی با تمایل به ترک خدمت ( r =- 0/28، p = 0/000 ، r=-0/032) وجود دارد. علاوهبراین نتایج پزوهش نشان داد که درگیری شغلی و تناسب شغلی در تعامل باهم اخلاق حرفهای و ترک خدمت را پیش بینی میکنند.
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش حاکی از این است که درهرسازمانی شیفتگی شغلی و درگیرشدن کارکنان با شغل و نیز تناسب کارکنان با شغلشان باعث ارتقای اخلاق حرفهای در کارکنان و در راستای آن در سازمان میشود. همچنین در این فضا تمایل به ترک شغلی کارکنان کاهش پیدا می کند لذا بایستی در سازمان توجه ویژه ای به آن شود.
خلاصه ماشینی:
در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعاملی درگیری شغلی و تناسب شغلی بر اخلاق حرفهای و تمایل به ترک خدمت کارکنان انجام شده است.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که رابطه مثبت معناداری بین دو متغیر درگیری شغلی و تناسب شغلی با اخلاق حرفهای (25/0r= ، 16/0r= ، 001/0 P=) وجود دارد.
همچنین رابطه منفی معناداری بین دو متغیر درگیری شغلی و تناسب شغلی با تمایل به ترک خدمت (32/0-r = ، 28/0- = r و 000/0 P=) وجود دارد.
همچنین جهت بررسی فرضیه اصلی پژوهش یعنی رابطه درگیری شغلی و تناسب شغلی با اخلاق حرفهای و تمایل به ترک شغل از تحلیل رگرسیون تعدیل کننده استفاده شد.
بحث این پژوهش با هدف بررسی رابطه درگیری شغلی و تناسب شغلی با اخلاق حرفهای و تمایل به ترک خدمت انجام شده است.
همچنین نتایج حاصل با نتایج تحقیق دیگری نیز همسو میباشد پژوهشگران دراین تحقیق خود با عنوان مشتری گرایی کارکنان: تبیین نقش فضای کاری اخلاقی و تناسب فرد و سازمان به این نتیجه رسیدند که متناسب بودن فضای کاری با انتظارات شخصی افراد از سازمان باعث رضایت شغلی فرد میشود و همچنین بازده این تأثیرات موجب ایجاد تعهد سازمانی میشود و به تبع آن به رسمیت شناختن ارزش های اخلاقی16، انگیزه افراد برای رسیدن به تناسب بین خود و سازمان را به وجود آورده و در نتیجه عواطف فرد نسبت به سازمان را تقویت مینماید (26).
The relationship between work ethics of employees and propriety of individual-organization and job quit.