چکیده:
معنای اصلی طواف چرخیدن دور چیزی توام با احاطه حسی یا معنوی است و در صحت طواف از طبقات بالاتر از کعبه به صدق عرفی طواف و موضوعیت مکان خانه به روایات و الحاق هوای مسجد و کعبه به مسجد و کعبه، استدلال شده که روایات مورد استناد علاوه بر ضعف سندی دلالتشان تام نیست و آیه و لیطفوا بالبیت العتیق و روایات طواف بیت به ضمیمه فهم عرف غیر متسامح، ظهور در محوریت خود بیت در طواف دارد.
Circumambulation literary means turning around something paralleled with sensual and spiritual surrounding. The soundness of circumambulating on the floors higher than the Ka‘ba is relied on the conventional verity of circumambulation and relevance of the location of the House to the traditions and annexation of the air of the Mosque and Ka‘ba to the Mosque and Ka‘ba. Besides being weak in chain of transmission، the traditions relied on have no fully approved evidentiary proof either; and the verse ﴾and go about the Ancient House﴿ (Q. 22: 29) and the traditions of circumambulation of the House in conjunction with non-lenient conventional understanding appear to take the House itself as a pivot for circumambulation.
خلاصه ماشینی:
"(ترجمه از برگزیده تفسیر نمونه ، ٥/ ٢٤٩) در اینجا از طاف استفاده شده در صورتی که عذاب از بالا نازل میشود و بر خلاف ادعای بعضی از فضلا (جواد فاضل لنکرانی، الطواف من الطابق الأول، دراسة فقهیة استدلالیة ، ر ک: وب سایت نامبرده) در این جا نیز احاطه و محاذات در شکل معنوی آن وجود دارد چرا که عذاب زراعت آنها را در برگرفت و لزوما تا موازی بودن تحقق نیابد عذاب زراعت آنان را در بر نمیگیرد و اگر شک کردیم که چیـزی اضـافه بـر دور زدن مانند احاطه و محاذات، در معنای طواف دخالت دارد یا خیر؟ از جنبه اصول لفظی از مصـادیق شـبهه مفهومیه متباینین و یا اقل و اکثراست متباین به این بیان که اگر کسی بالاتر و یا پائین تر از بیت ، طـواف کنـد نمیدانیم از نظر شرعی طواف برآن صادق است یا خیر.
نقد: تعلیل مذکور تنها ناظر به توسعة کعبه ، از جنبه قبله و استفبال به آن در نماز است نه بگونة مطلق و در همة احکام و روایات ذکر شده ظهوری در مدعا ندارد؛ دلالت موثقه بر تلازم میان قبلـه و مطـاف تمـام نیست زیرا گوید نماز را در هر جای مسجد بخواند کافی است چه در محدوده مطاف باشد یا خـارج از آن همکف باشد یا نباشد در شبستان باشد و یا در کف مسجد بلی بعید نیست که برحسب قضـیه خارجیـه در زمان امام صادق (ع) میان مطاف و مسجد تلازم بوده و حدود آندو یکی بوده است ولی بـر اسـاس توسـعه تدریجی مسجد الحرام در دوره عباسیان، میتوان گفت در صورت اعتبار روایات تحدید مطاف بین بیـت و مقام، مسجد گستردهتر از مطاف بوده و نماز طواف در هر جای آن، طبق موثقه مذکور، کافی است بنـابراین استدلال بر این روایت و نیز صحیحه پیش گفته در تلازم میان قبله و مطاف اول ادعا و دلیل عین مدعا است و بعلاوه ادله وجوب نماز پشت مقام ناظر به عدم یکسانی مطاف و قبله است ."