چکیده:
هدف مقاله حاضر، بررسی وضعیت گرایش به تفکر انتقادی و رابطه آن با عملکرد تحصیلی در دانشجویان کارشناسی ارشد دانشکدههای علوم انسانی، زبان و ادبیات و فنی- مهندسی دانشگاه یزد است. نمونه تحقیق شامل 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر از سه دانشکده بودند که به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل واریانس عاملی و همبستگی پیرسون، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بیشتر دانشجویان کارشناسی ارشد به تفکر انتقادی گرایش متوسط دارند و میان گرایش به تفکر انتقادی و عملکرد تحصیلی دانشجویان همبستگی مثبت و معنادار اما ضعیف وجود دارد. میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکده علوم انسانی بهطور معناداری بیشتر از دانشجویان دانشکده فنی- مهندسی بود. همچنین میان دانشجویان دختر و پسر در گرایش به تفکر انتقادی تفاوت معناداری وجود نداشت. نتایج این پژوهش، لزوم بررسی راهکارهای تقویت تفکر انتقادی در دانشجویان دانشکدههای مختلف بهویژه بررسی عوامل تاثیرگذار بر تدریس و ارزشیابی را گوشزد میکند.
خلاصه ماشینی:
بررسي وضعيت گرايش به تفکر انتقادي و رابطه آن با عملکرد تحصيلي (مورد مطالعه : دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه يزد)١ Critical Thinking Dispositions and relationship: Academic performances among master's degree students at Yazd University تاريخ دريافت مقاله :٩٥/٠٢/١٠ * سعيده راستجو ** حميد سپهر *** احمد زندوانيان نائيني چکيده: هدف مقاله حاضر، بررسي وضـعيت گـرايش به تفکر انتقادي و رابطه آن بـا عملکـرد تحصـيلي در دانشـجويان کارشناســي ارشــد دانشـکده هــاي علــوم انساني ، زبان و ادبيات و فني - مهندسي دانشـگاه يـزد است .
بر اين اساس محقق بر آن شد تا به وضعيت گرايش به تفکر انتقادي به عنوان متغير شناختي مهم در فرآيند يادگيري و رابطه آن با عملکرد تحصيلي در دانشجويان کارشناسي ارشد سه دانشکده علوم انساني، زبان و ادبيات و فني - مهندسي بپردازد.
در مطالعه ديگري مشابه اين تحقيق که توسط کيرميزي و همکاران (٢٠١٥)، بر روي دانشجويان رشته موسيقي دانشگاه مندرس ٤ انجام شد، نشان داد که رابطه مثبت و معنادار بين گرايش به تفکر انتقادي و مهارت هاي حل مسئله وجود دارد (٠٠١>P و ٠٥٨=r).
درمجموع رابطه به دست آمده از گرايش به تفکر انتقادي با عملکرد تحصيلي در کل دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه يزد مثبت و معنادار اما ضعيف است .
هرچند در اين تحقيق ، تحليل هاي آماري به دست آمده از همبستگي بين گرايش به تفکر انتقادي و عملکرد تحصيلي در دانشجويان کارشناسي ارشد مورد مطالعه ، مؤيد همبستگي مثبت و معنادار بوده است اما اين همبستگي به لحاظ آماري ضعيف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.