چکیده:
امروزه مبحث مدیریت دانش جزء مباحث کلیدی است که به فراخور مفاهیم ذاتی خود، بهره گیری
از آن در اکثر سازمان ها و مراکز به ضرورتی اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. در همین راستا متون
و منابعی نیز هستند که راهنمای مناسبی جهت ارائه اطلاعات مناسب با موضوع مدیریت دانش
به شمار می روند. کتاب مبانی و اصول مدیریت دانش، یکی از منابعی است که با موضوع مبانی و
اصول مدیریت دانش، انتشار یافته است. طی این بررسی تلاش شد تا ابعاد گوناگون آن از لحاظ
کتاب شناسی اثر، اهداف، مخاطبان، جایگاه و محتوای آن در بوته نقد و بررسی قرار گیرد. نتایج
بررسی نشان داد که هرچند می توان از نظر ویژگی هایی مانند میزان پوشش و جامعیت موضوعی،
وجود نظم و خلاصه سازی مطالب و نمایش آ نها در یک جدول مشخص و طرح مباحثی نظیر
مدیریت نوآوری دانش، به کتاب نمرة قابلی قبولی داد، اما وجود کاستی هایی از قبیل ارائه نمودار و
جدول ها بدون استناد به منبع اصلی، عدم رعایت سجاوندی (نقطه گذاری) و تطبیق فعل و فاعل،
وجود اشتباهات تایپی، عدم یکدستی در فهرست منابع و نبود نمایه در انتهای کتاب، جایگاه علمی
این اثر را با ابهام مواجه کرده و نمی تواند حامل پیام مثبتی برای مخاطب در انتخاب این کتاب باشد.
خلاصه ماشینی:
315206 جایگاه اثر بـا بررسـی کتاب هـای منتشرشـده در ایـن حوزه در سـامانۀ کتاب شناسـی ملی سـازمان اسـناد و کتابخانـۀ ملـی جمهـوری اسـلامی ایران ، مشـخص شـد کـه با عنـوان مدیریت دانـش ، تاکنـون نزدیـک بـه ٤٠٩ عنـوان کتاب انتشـار یافته اسـت و وجود ایـن تعداد در جـای خـود جـای بحـث و تأمل دارد؛ اما چـون عنوان و گسـترة موضوعی ایـن کتاب ، به مبانـی و اصـول مدیریـت دانش اشـاره داشـته و بـا همین عنوان نیز منتشـر شده اسـت ؛ بنابرایـن با جسـتجوی کلیـدواژه ای مرتبط تر (مبانـی و اصول مدیریت دانـش )، در همان سـامانه ، مشـخص شـد کـه قبـل از انتشـار ایـن کتـاب ، ٨ عنوان کتـاب در ایـن موضوع انتشـار یافته اند.
به طورکلـی ، بـا درنظرداشـتن مطالـب یادشـده ، مـواردی کـه جـا داشـت در ایـن کتـاب آورده شـود، ولـی اشـاره ای بـه آن هـا نشده اسـت عبارت انـد از: - عدم ترسیم اجمالی از مبانی مدیریت دانش در یک چارچوب منطقی و مشخص ؛ - فقدان یک دیدگاه هماهنگ از مباحث مدیریت دانش ؛ - عـدم شـفافیت در این کـه جایـگاه و ارتبـاط عناویـن و فصل هـای مطرح شـده ازلحـاظ کمـی و کیفـی ، متناسـب با وضعیـت آموزش در دانشـگاه های کشـور اسـت یـا هماهنـگ بـا نیازهـای علمـی و فرهنگی قشـری خاصـی از جامعه ؟ - نبود سؤالات در پایان هر فصل به منظور درک بهتر و بیشتر از فحوای متن کتاب .