چکیده:
این اثر در چهار فصل تدوین شده است که فصل نخست به کلیات میپردازد و طرح، فرضیهها، مفهومشناسی واژگان و گفتههای مفسران در این فصل گنجانده شده است. فصل دوم با عنوان برخورد قرآن با کتب و متون مقدس یهود و نصارا مشتمل بر تورات و انجیل در این فصل اشاره شده است و مطالبی در زمینه اینکه آیا تورات و انجیل تحریف شده و مباحثی این چنینی در این فصل مورد بررسی قرار میگیرد. فصل سوم این کتاب منطق قرآن در برخورد با عقاید و باورهای پذیرش عقاید درست و مشترک و برجسته کردن آنها و گوشزد کردن خطاهای اعتقادی و پاسخ به برخی از شبهات این فصل را تشکیل داده است. فصل چهارم منطق قرآن در برخورد با اخلاق و رفتار یهود و نصارا بوده که در تایید و تمجید کارها و صفات پسندیده یهود و نصارا است. تعلق پاداش به رفتار نیک و شایسته یهود و نصارا و گوشزد کردن خطاهای اخلاقی و رفتاری یهود و نصارا در این فصل از ویژگیهای ممتاز این اثر است.
خلاصه ماشینی:
"در دســته دیگــر، مــراد از تــورات و انجیــل ، همیــن کتاب هــای موجــود اســت کــه دست نوشــته هایی بشــری هســتند و در آن هــا، هــم مطالــب حــق و مطابــق بــا تــورات و انجیــل حقیقــی و هــم مطالــب باطــل و خرافــی وجــود دارد؛ به کاربــردن واژه تحریــف دربــاره تــورات و انجیل هــای کنونــی ، چنــدان درســت به نظــر نمی رســد؛ زیــرا تحریــف در جایــی گفتــه می شــود کـه اصـل یـک کتـاب ، درسـت و آسـمانی باشـد و بـا وجـود ایـن تغییـر و تصـرف لفظـی یــا معنــوی در متــن آن صــورت گرفتــه باشــد، درحالی کــه تــورات و انجیــل حقیقــی و نازل شــده ، هماننــد ســایر کتاب هــای آســمانی قبــل از قــرآن ، گــم شــده و از بیــن رفته انــد و کتاب هــای موجــود دست نوشــته های خــود یهــود و نصــارا هســتند کــه بـه دروغ بـه خـدا نسـبت داده شـده اند.
قـرآن کریـم در آیـات فراوانـی از عملکـرد ناشایسـت برخـی از اهـل کتـاب به ویـژه دانشـمندان یهـود، دربـاره متـون مقـدس آن هـا انتقــاد کــرده کــه چــرا دست نوشــته های خــود را، به طمــع رســیدن بــه دنیــای فانــی ، بــه خــدا نســبت می دهنــد؟ و چــرا مطالبــی را کــه بــه زبــان خــود می بیننــد، کتمــان می کننــد و براســاس آن عمــل نمی کننــد؟ منطق قرآن در برخورد با عقاید و باورهای یهود و نصارا اسـلام یـک مفهـوم کلـی دارد کـه همـه پیامبـران الهـی فرمـان داشـتند آن را بـه مـردم ابــلاغ کننــد و آموزه هــای آن عبــارت اســت از توحیــد؛ منزه دانســتن خــدا از شــریک ، همسـر، فرزنـد، حـد، عـدد، ماننـد و همتـا؛ اعتقـاد بـه این کـه خداونـد خالـق و مالـک آسـمان ها و زمیـن و هرچـه بیـن آن هاسـت ؛ اعتقـاد بـه نبـوت پیامبرانـی کـه از سـوی خداونــد بــرای هدایــت انســان ها گســیل شــده اند و حقانیــت کتاب هــای آنــان ؛ اعتقــاد بــه معــاد، حقانیــت مــرگ ، قیامــت ، بهشــت و جهنــم و..."