Skip to main content
فهرست مقالات

سنت های مردم شناختی

نویسنده:

مترجم:

ISC (11 صفحه - از 25 تا 35)

خلاصه ماشینی:

"با این حال، روش شناسی ای که وی ادعا می کند «یعنی روش پدیدار شناسانه، مطالعه مقایسه ای باورها و آیین هایی همچون خدا، امور مقدس و قربانی با هدف تعیین معانی و اهمیت اجتماعی آن است» 2 و در تک نگاری های مهم خود راجع به اقوام نی یر (Nurer) و آزند (Azande) همین روش را با موفقیت تعقیب کرد و دقیقا همان تأثیری که با آگاهی بدان معتقد بود، یعنی "توجیه" دین آن هم نه توجیهی بر اساس «انصراف فکری» یا «بیهوده گویی» بلکه توجیهی که بر اساس معانی یا کارکردهای اجتماعی مبتنی باشد، را به دنبال داشت. تایلور هر چند همانند اسپنسر تفکر «جان انگاری» (Animistic) را به بسیاری از تجارب احساسی ما در دوران کودکی مرتبط می سازد (چیزی که بعدها توسط فروید و پیاژه مطرح شد)، اما وی همان گونه که ایوانز پریچارد اظهار کرده است، هیچ گاه دین را یک توهم صرف نینگاشته و در بیان تمایز ایده «روح» یا «جان» قصور نورزیده است; چه به ادعای وی، این دو «دو اصل جزمی مهم» نظریه جان انگاری اند، اگر چه همین تمایز هم که ایوانز پریچارد آن را به عنوان بنیان اندیشه عبری مطرح می سازد به هیچ وجه همگانی و عام نیست. فریزر می نویسد: «بدیهی است که تصور کارگزاران شخصی، پیچیده تر از شناخت سطحی مشابهت یا قرابت میان ایده هاست» 3 به اعتقاد وی، این نمودار، با توجه به این واقعیت که قبایل بومی استرالیا به عنوان قبایلی شکارگر و گردآورنده خوراک، که خود را در «ابتدایی ترین مرحله توحش» و عاری از هر دین یعنی صرفا معتقد به جادو می انگارند، تأیید می شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.