چکیده:
انسان در اثر غفلت همواره در معرض گناهان و وسوسه های شیطانی قرار دارد و دچار آلودگی و پلیدی می گردد این امر به ضروری ترین نیاز انسان یعنی تربیت انسان تاثیر به سزایی دارد به عنوان موانعی برای رسیدن به اهداف تربیت مطرح می شود این مقاله با هدف بررسی نقش توبه در تربیت انسان و کاربردهای آموزشی آن با اشاره به ضرورت و اهمیت نقش توبه در تربیت، مفهوم شناسی توبه در آیات و روایات، بررسی واژه تربیت، رابطه توجه و تربیت، آثار تربیتی توبه شامل:( محبوب خدا شدن جلوگیری ازیاس و ناامیدی و افزایش نشاط در آینده، توفیق دریافت علم نافع، رحمت و مغفرت، حفظ امنیت انسان، تنویر و صفای دل، رهایی از اندوه و افسردگی، توفیق و هدایت، افزایش برکت ورزق ، بازیابی شخصیت، تبدیل شدن سیئات به حسنات، اصلاح رابطه انسان با خدا واصلاح رابطه انسان و خودش) و ١٦ کاربر د آموزشی توبه نوشته شده است آثار تربیتی و کاربردهای توبه مورد بررسی قرار گرفته است که نتیجه بررسی نشان می دهد که مفهوم توبه میتواند نقش به سزایی در تربیت انسان داشته باشد با بکارگیری اثرات تربیتی توبه می توان تربیت صحیحی را اعمال کرد.
خلاصه ماشینی:
عضو هيات علمي دانشگاه پيام نور تهران جنوب ، ايران چکيده انسان در اثر غفلت همواره در معرض گناهان و وسوسه هاي شيطاني قرار دارد و دچار آلودگي و پليدي مي گردد اين امر به ضروري ترين نياز انسان يعني تربيت انسان تاثير به سزايي دارد به عنوان موانعي براي رسيدن به اهداف تربيت مطرح ميشود اين مقاله با هدف بررسي نقش توبه در تربيت انسان و کاربردهاي آموزشي آن با اشاره به ضرورت و اهميت نقش توبه در تربيت ، مفهوم شناسي توبه در آيات و روايات ، بررسي واژه تربيت ، رابطه توجه و تربيت ، آثار تربيتي توبه شامل :(محبوب خدا شدن جلوگيري ازياس و نااميدي و افزايش نشاط در آينده ، توفيق دريافت علم نافع ، رحمت و مغفرت ، حفظ امنيت انسان ، تنوير و صفاي دل ، رهايي از اندوه و افسردگي، توفيق و هدايت ، افزايش برکت ورزق ، بازيابي شخصيت ، تبديل شدن سيئات به حسنات ، اصلاح رابطه انسان با خدا واصلاح رابطه انسان و خودش ) و ١٦ کاربر د آموزشي توبه نوشته شده است آثار تربيتي و کاربردهاي توبه مورد بررسي قرار گرفته است که نتيجه بررسي نشان مي دهد که مفهوم توبه ميتواند نقش به سزايي در تربيت انسان داشته باشد با بکارگيري اثرات تربيتي توبه مي توان تربيت صحيحي را اعمال کرد.
يکي روشها توبه است که در اين مقاله سعي شده است که آثار آن مورد بررسي قرار گيرد معلمان و مربيان نيزبايد تحت هدايت و عنايت مربي اصلي (خداوند) نقش تربيتي خود را ارائه نمايند بايد از روشها و شيوه هاي مربي اصلي براي تربيت و آموزش استفاده کنند .