چکیده:
هنرها در حیطه فرهنگ و محیط اجتماعی زاییده اندیشه اند که در این میان هنر صناعی فرش نیز به همین سان از تمایلات فکری و فرهنگی تاثیر می پذیرد. برخی هنرها مانند هنر فرش با پشینه ای دراز، اعصار و قرون متمادی را پشت سر نهاده، همچنان در عرصه های زندگی نقش آفرینی می کنند. گفتنی است این هنرها از انواع رویکردها و اندیشه های مختلف در هر زمان بهره گرفته، یا بر اثر جو غالب با آیین یا فرهنگی خاص هماهنگ اند. نمادگرایی به گونه ای آشکار در هنرهای مشرق زمین و خاصه هنرهای ایران و به ویژه هنر فرش از خصایص زیبایی شناسی آن به شمار می رود، اما به هر حال در مواردی ویژگی طبیعت گرایی را نیز شاهدیم. بنابراین تاثیر مکتب طبیعت گرایی بر زیباشناسی فرش درخور تامل است. از همین رو، بر آن شدیم تا این فرضیه را که نوعی طبیعت گرایی بر هنر فرش ایران اثر گذار بوده است به روش کتابخانه ای و اسنادی مورد ارزیابی قرار دهیم.این تحقیق که در خصوص فرش ایران دوران اسلامی صورت پذیرفته، پس از بررسی و تجزیه و تحلیل اسناد مکتوب و تصاویر نقوش فرش که از منابع معتبر داخلی و در دسترس تهیه شده فرضیه فوق را به تایید رسانده است. روند طبیعت گرایی در فرش ایران دوران اسلامی با هنر عرفی و درباری شکل گرفته و از دوره صفویه به بعد حرکت خود را آغاز نموده است. این سیر تا دوره قاجاریه با توجه بیشتر به مبانی اخلاقی و فرهنگ اسلامی ادامه می یابد، اما از دوران پهلوی، این ناتورالیسم غربی است که در فرش ایرانی راه می یابد. گفتنی است در چند سال اخیر پس از شدت یافتن فرهنگ پذیری از غرب- که بر اثر سیاست های باز در دهه دوم انقلاب و نیز برنامه های تبلیغ فرهنگی غرب به کشورهای شرقی صورت گرفته این اندیشه در هنرهای گوناگون و از جمله هنر فرش، نمودی چشمگیرتر یافته است.
The arts are born out of the artist’s mind within the milieu of the culture of the period and the social environment. The craft of carpet weaving is no exception، as it is influenced by intellectual and cultural trends. Certain arts such as the art of the carpet have a very long life and have gone through the ages، while they are still alive. Such arts have obviously been influenced by various approaches and beliefs of each period، or have collaborated with various cultures due to the prevailing conditions. Symbolism is an integral part of Oriental art، and Iranian art and the art of the carpet، but at times we come across naturalism also. Therefore، the influence of naturalism on the art of the carpet is worthy of study. In this study using the library research method the hypothesis that “a kind of naturalism has been influential on the art of the carpet” has been tested. This study of the art of the carpet of the Islamic period has analyzed the available texts and pictures of carpet motifs and has confirmed the above hypothesis. The trend of naturalism in the Iranian carpet of the Islamic period has developed through the art of the royal courts since the Safavid period. It continued its development on the basis of Islamic ethics and culture through the Qajar period. However، since the Pahlavi era Western naturalism has influenced the art of the carpet also. In recent years، due to acceptance of Western culture as a result of the open door policies of the second decade since the revolution، as well as the propaganda programs of Western culture targeting Eastern countries، manifestations of Western naturalism in various arts including the carpet has increased.