چکیده:
هدف از این تحقیق شناسایی عوامل توسعه بازار فرش دست باف ایران در بازارهای جهانی و رتبه بندی این عوامل است. کلا 120 نفر از خبرگان فرش و صادرکنندگان فرش در برآورد شرکت داشتند. روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش علی از شاخه پیمایشی است که ابزار گرد آوری پرسش نامه و ملاک انتخاب جامعه آماری در دسترس بودن افراد و ویژگی های آنها بوده است. این تحقیق با استفاده از آمار توصیفی (جدول توزیع فراوانی، نمودار، شاخص های آماری) و آمار استنباطی (آزمون کولموگروف-اسمیرنف،1 آزمون T، آزمون فریدمن، آزمون کروسکال والیس، آنالیز فاکتور) به بررسی ارتباط میان متغیرها پرداخته و ضمنا برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و انجام آزمون های فوق از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج نشان می دهد که شناسنامه دار کردن فرش دست باف سبب توسعه بازار فرش دست باف می گردد. افزایش تبلیغات رابطه مثبتی با توسعه بازار فرش دست باف دارد. شناسایی خواسته های مصرف کنندگان فرش دست باف سبب توسعه بازار فرش دست باف می گردد. آشنایی صادر کنندگان با تجارت الکترونیک رابطه معنی داری با توسعه بازار فرش دست باف دارد. وجود یک برند برای فرش دست باف سبب توسعه بازار فرش دست باف می گردد. همچنین مشخص شد که اهمیت متغیرهای پژوهش به ترتیب عبارتند از: تبلیغات، شناسایی خواسته های مصرف کنندگان، وجود یک برند، آشنایی صادرکنندگان با تجارت الکترونیک، شناسنامه دار کردن.
The purpose of this research is to identify market developing factors for Iranian handmade carpets in global markets and to rank these factors. As a whole، 120 experts in carpet industry and carpet exporters participated in this study. This research is applied in terms of objective and casual، under survey category، in terms of method. The tool for gathering information is a questionnaire. This research studies the relationship between variables by use of descriptive statistics (frequency distribution table، graphs، and statistical indexes) and inductive statistics (Kolmogrov-Smirnov test، T-test، Freedman test، Kroskal and Alice test and factor analysis). SPSS software is also used to analyze data and to perform aforesaid tests. The results show that: preparing ID cards for handmade carpets، identifying consumers’ demands and creating a brand for handmade carpetscan help the developmentof handmade carpet market. Increasednumber of advertisements has a positive correlation with its development. Exporters’ familiarity with electronic business has a significant relation with handmade carpet market development. Moreover، it became clear that the importance of variables of this research is as follows: advertisement، identifying consumers’ demands، existence of a brand، exporters’ familiarity with electronic business and preparing ID cards for carpets.
خلاصه ماشینی:
"در این مطالعه براساس یافته های پژوهشی و موارد مطالعاتی در ادبیات و پیشینه تحقیق، مهمترین عوامل موثر در توسعه بازار فرش دستباف ایران مورد توجه قرار گرفته است که عبارتند از: شناسنامه دار کردن فرش، تبلیغات، شناسایی خواسته های مصرف کنندگان، آشنایی صادرکنندگان با تجارت الکترونیک و وجود یک برند برای فرش.
جدول(8) نتایج آزمون t برای متغیر شناسایی خواسته های مصرف کنندگان رجوع شود به تصویر صفحه فرضیه چهارم نتایج آزمون t نشان می دهد که سطح معنی دار آزمون مقایسه سوالات در مقایسه با عدد 3(حد متوسط) برابر(0/000) بدست آمده که کمتر از0/05 است بدین معنا که همه این عوامل از حد متوسط بیشتر هستند و از نظر آماری تایید می شود که پاسخ دهندگان اهمیت سوالات را از حد متوسط بسیار بالاتر می دانند پس عامل کلی تحقیق از دید پاسخ دهندگان دارای اهمیت می باشد.
جدول(9) نتایج آزمون t برای متغیر آشنایی صادر کنندگان با تجارت الکترونیک رجوع شود به تصویر صفحه فرضیه پنجم نتایج آزمون tنشان می دهد که سطح معنی دار آزمون مقایسه سوالات در مقایسه با عدد 3(حد متوسط) برابر( 0/000 ) بدست آمده که کمتر از 0/05 است بدین معنا که همه این عوامل از حد متوسط بیشتر هستند و از نظر آماری تایید می شود که پاسخ دهندگان اهمیت سوالات را از حد متوسط بسیار بالاتر می دانند پس عامل کلی تحقیق از دید پاسخ دهندگان دارای اهمیت می باشد."