چکیده:
فرش ایران بخش اصلی جنبه هنری خود را مدیون طرح و نقش خویش است. راه های انتقال این طرح ها بر روی فرش های بافته شده به طرق مختلفی از جمله استفاده از دستمال نقشه ها صورت می گیرد. دستمال نقشه ها به عنوان واسطه ای میان ذهن هنرمند طراح و دستان بافنده هنرمند عمل می نمایند. این طرح های روی پارچه علاوه بر نقش ذاتی خود به عنوان الگوهای بافت فرش ها، قدرت خیال و نقش پردازی بافندگان را بالا برده و با تنوع بخشیدن به تولیدات فرش منطقه در حفظ و تداوم میراث ارزشمند نقش مایه ها نقش محوری ایفا می کنند. رواج نقشه های شطرنجی جدید باعث کم رنگ شدن حضور دستمال نقشه ها در فرهنگ قالی بافی هریس شده و تنوع در طرح ها و نقش مایه های فرش را به شدت کاهش داده است.
Iran’s carpet owes its basic part of artistic aspect to its own patterns and motifs. The transference of these patterns on woven carpets is done in different methods including “plan handkerchiefs”. Plans handkerchief acts as a mediator between the mind of the designer artist and the hands of the weaver artist. These patterns which are placed on cloths، besides their innate role as models for carpet weaving، increase the weavers’ designing and imaginative faculty and by giving variety to carpet productions of the region، play an important role in preservation and continuance of motifs as worthwhile heritage. The extension of new checkered plans has reduced the appearance of plan-handkerchiefs in Heris carpet weaving culture، and it has intensely reduced the variation of carpets’ patterns and motifs.