چکیده:
ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﺑﯿﻤﻪﮔﺬاران در زﻣﺎن ﺧﺮﯾﺪﯾﺎ در زﻣﺎن ادﻋﺎی ﺧﺴﺎرت؛ اﯾﻦ ﻧﻮع رﯾﺴﮏ ﺑﯿﺸﺘﺮ در ﺧﺮﯾﺪ ﺑﯿﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﯾﺎ ﺳﺎزﻣﺎن دﻫﯿﯿﮏ ﺧﺴﺎرت واﻫﯽ ﮔﺮﺑﯿﺎﻧﮕﯿﺮ ﺷﺮﮐﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد؛ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻫﻨﮕﺎم ﺻﺪور ﺑﯿﻤﻪ ﻧﺎﻣﻪ ﯾﺎ ﺧﺴﺎرت اﺗﻔﺎق ﺑﯿﻔﺘﺪ. ﺑﯿﻤﻪﮔﺬار ﻣﺘﻌﻬﺪ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺟﺪﯾﺪ در زﻣﺎن اﻋﺘﺒﺎر ﺑﯿﻤﻪﻧﺎﻣﻪ ﮐﻪ ﺑﺮ رﯾﺴﮏ ﺑﯿﻤﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻣﯽ ﮔﺬارد را ﺑﻪ ﺑﯿﻤﻪﮔﺮ ﮔﺰارش ﮐﻨﺪ. ﺑﺎ اﯾﻦ ﺗﻔﺎﺳﯿﺮ ﻣﻔﻬﻮم ﮐﻼﻫﺒﺮداری ﺑﯿﻤﻪای ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﺑﺎ ﺑﺰرﮔﻨﻤﺎﯾﯽ ﻋﻤﺪی ﺧﺴﺎرت ﯾﺎ ﺧﺴﺎرتﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﮕﯽ و ﺟﻌﻠﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع در ﭘﮋوﻫﺶ ﭘﯿﺶ رو ﺑﻪ ﺑﺮرﺳﯽ و رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺴﺎرتﻫﺎی ﻏﯿﺮ واﻗﻌﯽ در ﺑﯿﻤﻪ درﻣﺎن )ﻣﻮرد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: ﺷﺮﮐﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﺮﻣﺪ(" ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ. اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ، ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ ﻫﺪف؛ ﮐﺎرﺑﺮدی و از ﺣﯿﺚ روش اﺟﺮا؛ ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ ﻣﯽﺗﻮان ﻗﻠﻤﺪاد ﮐﺮد. ﺟﺎﻣﻌﻪ دﻟﻔﯽ اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺷﺎﻣﻞ دو ﮔﺮوه 10 ﻧﻔﺮه از ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﯿﻤﻪای در ﺷﺮﮐﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﺮﻣﺪ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﻣﺠﻤﻮع آﻧﻬﺎ 20 ﻧﻔﺮ اﺳﺖ وﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮای ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺗﺎﭘﺴﯿﺲ از 30 ﻧﻔﺮ ﻣﺪﯾﺮان و ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﺎن ﺑﯿﻤﻪای در ﺷﺮﮐﺖ ﺑﯿﻤﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽﺷﻮد. ﺑﺮای ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه اﺳﺖ. در ﺑﺨﺶ آﻣﺎر ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎﯾﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ : ﺳﻦ، ﺟﻨﺴﯿﺖ، وﺿﻌﯿﺖ ﺗﺄﻫﻞ، ﺗﺤﺼﯿﻼت، ﺳﺎﺑﻘﻪﮐﺎری ﺑﺮرﺳﯽ ﺷﺪﻧﺪ. در ﺑﺨﺶ آﻣﺎر اﺳﺘﻨﺒﺎﻃﯽ ، ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ دﻟﻔﯽ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎی ﻏﯿﺮ واﻗﻌﯽ در ﺑﯿﻤﻪ درﻣﺎن، ﮐﻪ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ در اﺧﺘﯿﺎر ﻧﻤﻮﻧﻪ آﻣﺎری ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﻮد ، ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳﯽ و اﻋﺘﺒﺎرﺳﻨﺠﯽ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺖ. ﺳﭙﺲ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺗﮑﻨﯿﮏ ﺗﺎﭘﺴﯿﺲ راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎی ﻏﯿﺮ واﻗﻌﯽ در ﺑﯿﻤﻪ درﻣﺎن در ﺷﺮﮐﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﺮﻣﺪ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ 4راﻫﮑﺎر ﺑﻪ ﻋﻨﻮان راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﭘﺮداﺧﺖ ﺧﺴﺎرت ﻫﺎی ﻏﯿﺮ واﻗﻌﯽ در ﺑﯿﻤﻪ درﻣﺎن در ﺷﺮﮐﺖ ﺑﯿﻤﻪ ﺳﺮﻣﺪﺑﺮﮔﺰﯾﺪه ﺷﺪه اﻧﺪ. در ﺑﯿﻦ اﯾﻦ راﻫﮑﺎرﻫﺎ، ﮔﺰﯾﻨﻪ(راﻫﮑﺎرﻫﺎی درون ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ) از اوﻟﻮﯾﺖ ﺑﺎﻻﺗﺮی ﺑﺮﺧﻮردار ﺷﺪه اﺳﺖ.