چکیده:
شمار شیعیان روسیه را از 3٪ درصد (ششصد هزار نفر) از جمعیت مسلمانان این کشور تا حدود سه میلیون نفر (15٪) ذکر کردهاند. تاکنون مطالعه جامعی درباره جزئیات زندگی شیعیان و کیفیت جامعه شیعیان روسیه، انجام نشده است؛ لذا در این مقاله، ابتدا به کمیت و شمار جمعیتهای شیعی در روسیه میپردازیم. نیز به چگونگی ورود آنها به مناطقی که در آن ساکنند اشاره میکنیم. سپس درباره کیفیت زندگی شیعیان مسکو به ویژه مشاغل و وضع معاش و گروههای سازمانی آنها سخن میگوییم. در پایان، به نوع ارتباط شیعیان با جامعه روس و غیرشیعه و سیاستهای جمهوری اسلامی ایران در قبال آنان پرداخته میشود.
خلاصه ماشینی:
43) با وجود شمار بالای جمعیت مسلمانان روسیه، آنها در تشکیل هویت رسمی نقشی ندارند؛ در حالی که جمعیت روسیه به 130 تا 135 میلیون نفر در سال 2015 کاهش خواهد یافت(دیاب، خرداد 1385) و با رشد جمعیت کنونی تا آن زمان ممکن است جمعیت مسلمانان روسیه، به 15%ـ 17% کل جمعیت روسیه ـ بدون احتساب مهاجران مسلمان- برسد (Malashenko, 2006, p.
(حسینی، 1391، ص39) (ابراهیمی ترکمان، 1388، ص3)؛ 1 زیرا بر اساس آمارهای رسمی دولت روسیه، جمعیت اسلاوها هر ساله حدود یک میلیون نفر کاهش مییابد؛ ولی جمعیت خانوادههای مسلمان به دلیل علاقه آنان به داشتن فرزندان بیشتر همواره در حال افزایش بوده است.
به لحاظ تاریخی، گروههای بزرگ جمعیت داغستان و سواحل رود ولگا و نیز بیشتر نمایندگان اقوام آذربایجان که در دوران اتحاد جماهیر شوروی و پس از فروپاشی در روسیه ساکن شدند، شیعه هستند.
در چارچوب پروژه پژوهشی «توسعه اجتماعی- قومی مسکوی بزرگ» که انستیتوی قومشناسی و انسانشناسی آکادمی علوم روسیه همراه با کنگره آذربایجانی سراسر روسیه انجام داد، 47% آذربایجانیهایی که از مدتها پیش در مسکو زندگی میکنند، تحصیلات عالی دارند؛ در حالی که این رقم در میان مهاجران جدید از حد 25% نگذشته و طبیعی است که موقعیت اجتماعی آنها نیز فرق میکند.
او نماینده منافع شیعیان داغستان و دیگر جمهوریهاست (هانتر، 1390، ص113) نقش هویت قومی در تعامل جمهوری اسلامی ایران با جامعه شیعیان روسیه ماهیت قومی تعامل اقوام مسلمان در روسیه، ایجاب میکند که شیعیان نیز با دیگر مسلمانان بر اساس پیوندهای قومی در ارتباط باشند.