چکیده:
قبل از اجرای مدیریت دانش در سازمان، مهم ترین مسئله انتخاب استراتژی مناسب است که نبود آن سبب افزایش احتمال شکست برنامه های مدیریت دانش می شود. با وجود اهمیتی که انتخاب استراتژی مناسب بر اثربخشی مدیریت دانش دارد؛ پژوهش های کمی با در نظر گرفتن همۀ عوامل سازمانی تأثیرگذار بر این انتخاب انجام شده است. این تحقیق در پی شناسایی تمامی عوامل سازمانی مرتبط با انتخاب استراتژی مدیریت دانش در محیط سه سازمان صنعتی زیر مجموعۀ وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام شد. روش این تحقیق به لحاظ هدفکاربردی و از لحاظ شیوة گردآوری داده ها و اطلاعات تحقیقی توصیفی پیمایشی است که با ابزار پرسشنامه و به کمک 34 نفر از مدیران ارشد، مدیران و کارشناسان واحدهای مدیریت دانش سه سازمان صنعتی انجام شد. برای تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از نرم افزار ،SPSS.20، و از روش آماری کای دو استفاده شد. نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد که بین تمامی متغیرهای اصلی تحقیق (استراتژی سازمان، فرهنگ سازمانی، سبک رهبری، ساختار سازمانی، استراتژی منابع انسانی، و سطح بلوغ فناوری اطلاعات) باانتخاب استراتژی مدیریت دانش رابطه معناداری وجود دارد و بین سه متغیر فرعی فرهنگ انطباق پذیر، سبک رهبری انزواگرا و استراتژی ثانویه منابع انسانی، با این انتخاب رابطه ای وجود ندارد. بنابر این، با حذف آنها از الگوی مفهومی تحقیق، الگوی عوامل مؤثر بر انتخاب استراتژی مدیریت دانش ارائه گردید.
خلاصه ماشینی:
Knowledge Management Strategy (KMS) بنابراین، نخستین گـام در اجـر ای اثـربخش مـدیریت دانـش، انتخـاب یـک اسـتراتژی مناسـب اسـت و مدیران سازمان ها باید بـا در نظـر گـرفتن همـۀ عوامـل سـازمانی بـه انتخـاب اسـتراتژی مـدیریت دانـش بپردازند.
این پژوهش هـا ، هـر کـدام عوامـل محـدودی را در تصـمیم گیـری و انتخاب استراتژی مناسب دخیل دانسته اند و به عبـارتی در هـر کـدام بـه یکـی از عوامـل (سـاختار سازمانی، فرهنگ، فناوری) بیشتر توجه شده و ابعـاد دیگـر نادیـده انگاشـته شـده اسـت ( ,Sherif2002 ,Lee & Kim ;2006) بـه همـین دلیـل ایـن پـژوهش بـا هـدف شناسـایی تمـامی عوامـل تأثیرگذار بر انتخاب اسـتراتژی مـدیریت دانـش شـکل گرفـت و مطالعـات انجـام شـده نشـان داد مهـم تـرین و پرتکرارتـرین عوامـل تأثیرگـذار بـر انتخـاب اسـتراتژی مـدیریت دانـش عبارتنـد از: استراتژی عمومی سازمان (1999 ,Hansen et al؛ الهی و همکاران، 1389؛ خدیور و همکـاران، 1393) فرهنگ سازمانی (2000 ,Martensson؛2008 ,Wu؛ 2010 ,Perçin؛ Monavvarian 2011 ,et al؛ 2012 ,Pourdarab؛ خـدیور و همکـاران، 1393) رهبـری (2013 ,Nouri et al) ســاختار ســازمانی (2010 ,Perçin؛ الهــی و همکــاران، 1389؛ خــدیور و همکــاران، 1393) استراتژی مدیریت منـابع انسـانی و سـطح بلـوغ فنـاوری اطلاعـات سـازمان( الهـی و همکـاران ، 1389؛ خدیور و همکاران ،1393).
الگوی مفهومی و فرضیه های تحقیق در این تحقیق، تمامی عوامل (متغیرهای اصـلی) کـه بـه نظـر رسـید مـی تواننـد بـا انتخـاب اسـتراتژی مدیریت دانش رابطه داشته باشند، شناسایی و در ذیل شش گروه کلـی: اسـتراتژی عمـومی سـازمان، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبک رهبری، اسـتراتژی مـدیریت منـابع انسـانی، و سـطح بلـوغ فناوری اطلاعات دسته بندی شدند.