چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش انگیزه پیشرفت و اهداف پیشرفت در عملکرد تحصیلی دانش آموزان بود. به این منظور تعداد 246 دانشجو از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی شهر آبدانان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب و به پرسشنامه انگیزه پیشرفت (AMQ) و پرسشنامه اهداف پیشرفت الیوت و مک گریگور پاسخ دادند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد از بین مؤلفههای انگیزه پیشرفت، مؤلفه سختکوشی و از بین مؤلفههای اهداف پیشرفت، مؤلفه اهداف پیشرفت تبحرگرا تأثیر معنیداری در تبیین واریانس عملکرد تحصیلی دارند و مجموعاً 21 درصد از واریانس عملکرد تحصیلی را تبیین میکنند. تلویحات کاربردی این یافته این است که بهمنظور صرفهجویی در امکانات و منابع و همچنین صرفهجویی در زمان از بین 8 مؤلفه مورد بررسی صرفاً برنامهریزی جهت تقویت و ارتقاء دو مؤلفه سختکوشی و اهداف تبحری برای بهبود عملکرد تحصیلی کفایت میکند و نیازی به تدارک برنامه بهبود در سایر مؤلفهها نمیباشد.
خلاصه ماشینی:
Unierzyski يادگيري دانش آموزان است ، بر اين اساس افرادي که از انگيزه و ميل به پيشرفت بالايي برخوردارند، در تمامي حوزه ها و به خصوص در زمينه تحصيل ، پشتکار و تلاش بالايي خواهند داشت و در مواجهه با مسائل پيش بيني نشده به جاي اينکه تحت تأثير هيجانات و افکار منفي قرار گيرند، راهکارهايي هر چه بهتر را به کار مي بندند و در نتيجه عملکرد تحصيلي قوي تري نيز خواهند داشت (هنري و کامپبل ١، ١٩٩٩).
452 245 نتايج جدول فوق نشان مي دهد که در مدل اول ، متغير سخت کوشي از مؤلفه هاي انگيزه پيشرفت وارد تحليل شده و ١٥ درصد از واريانس عملکرد تحصيلي را تبيين نموده است .
بنابراين مجموعا ٢١ درصد از واريانس عملکرد تحصيلي توسط متغيرهاي سخت کوشي از مؤلفه هاي انگيزه پيشرفت و اهداف پيشرفت تبحرگرا تبيين شده است .
علاوه بر آن نتايج تحليل رگرسيون نشان داد که در حضور همه متغيرها صرفا دو متغير سخت کوشي از مؤلفه هاي انگيزه پيشرفت و اهداف تبحري با عملکرد تحصيلي رابطه دارند.
تلويحات کاربردي اين يافته اين است که به منظور صرفه جويي در امکانات و منابع و همچنين صرفه جويي در زمان از بين ٨ مؤلفه مورد بررسي صرفا برنامه ريزي جهت تقويت و ارتقاء دو مؤلفه سخت کوشي و اهداف تبحري براي بهبود عملکرد تحصيلي کفايت مي کند و نيازي به تدارک برنامه بهبود در ساير مؤلفه ها نمي باشد.
Classrooms: Goals, structures, and student motivation, Journal of Educational Psychology, 84, 262-271.
Achievement goals in the classroom; students learning strategies and motivation process, Journal Educational Psychology, 80, 260-267.
Achievement goals in the classroom; students learning strategies and motivation process, Journal Educational Psychology, 80, 260-267.