چکیده:
پژوهش حاضر جهت شناسایی منابع استرس و راهکارهای کنارآمدن با آن در دانشجویان ورزشکار کشور با تأکید بر نقش مدیریت دانشگاه در این موارد انجام گرفت. پس از تقسیمبندی دانشگاههای کشور به پنج منطقۀ جغرافیایی، متناسب با تراکم نسبی جمعیت دانشجویی هر منطقه، پرسشنامههای منابع استرس بورگ (2009) و راهکارهای مقابله با استرس کارور (1997) بین 1000 دانشجوی ورزشکار توزیع گردید. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان میدهد که عمدۀ منابع استرس دانشجویان کشور نوعاً استرسهایی درکشده (نه واقعی) هستند و راهکارهای مقابلهای در گروه پزشکی، متنوعتر و کارآمدتر از گروه غیرپزشکی میباشند. نتایج تی مستقل نیز حاکی از آن است که اختلاف کلی منابع استرس دانشگاههای پزشکی و غیرپزشکی معنادار میباشد؛ اما تفاوت راهکارها معنادار نیست. ازآنجاییکه منابع استرس شناساییشده غالباً در حیطههای مدیریتی ـ اداری بودهاند، نیاز است مدیریت دانشگاه به بازنگری روندهای اداری ـ دانشگاهی پرداخته و از نظرات دانشجویان بهره جوید. لازمبهذکر است که دانشگاههای پزشکی بهدلیل کسب نتایج بهتر میتوانند الگویی برای غیرپزشکیها باشند..
خلاصه ماشینی:
ازاین رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین منابع استرس دانشجویان ورزشکار ایرانی و راه کارهای موجود برای این دانشجویان جهت مقابله با استرس با تأکید بر نقش مدیریت دانشگاه دراین زمینه صورت گرفت ؛ زیرا، با توجه به تأثیر استرس بر آموزش و عملکرد ورزشی لازم است منابع درکشده و واقعی استرس و نیز سبک های کنارآمدن با استرس در دانشجویان ورزشکار بررسی گشته و درک شوند.
جدول ٢ـ واریانس تبیین شده به وسیلۀ استراتژیهای مختلف مقابله با استرس در دانشجویان ورزشکار واریانس تبیین شده واریانس تجمعی نوع استراتژی (روش کنارآمدن ) کل (درصد) تبیین شده (درصد) راه کاریابی/ هدف چینی 7/29 2/83 7/29 تمرکز روی کار/ کنترل منبع 14/33 7/04 2/76 کمک و مشاوره گرفتن (از فرد یا چیز دیگری) ٢/٥١ ٦/٧٩ ٢١/١٢ پذیرش / کنارآمدن 27/70 6/58 2/24 شوخیکردن 34/07 6/37 2/09 مثبت سازی 39/92 5/85 1/97 اعتمادکردن (به فرد یا چیز دیگری) ١/٦٦ ٥/٤١ ٤٥/٣٣ نقد و سرزنش خود 50/46 5/13 1/43 رسیدگی به خشم 55/21 4/75 1/25 خیال بافی 59/73 4/52 1/14 یکی از موارد موردنظر در این پژوهش ، بررسی اختلاف احتمالی بین دو گروه دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی بود.
An examination of the relationships between job congruency and job satisfaction, organizational commitment, perceived stress, and coping strategies in college student workers (Doctoral dissertation).