چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آزمون روایی عاملی پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (MSLQ) در گروهی از دانشآموزان ایرانی انجام شد. روش: جامعه آماری، همه دانشآموزان مقطع سوم دبیرستان شهر تهران در رشته علوم انسانی بودند. 337 دانشآموز (172 پسر و 165 دختر) پس از انتخاب به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای، به پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پاسخ دادند. به منظور تعیین روایی عاملی از روش آماری تحلیل عاملی تاییدی و به منظور بررسی همسانی درونی از ضرایب آلفای کرونباخ استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که ساختار عاملی پرسشنامه، برای اندازهگیری جهتگیری انگیزش درونی، جهتگیری انگیزش بیرونی، ارزش تکلیف، کنترل نکات برجسته یادگیری، احساس خودکارآمدی برای یادگیری و عملکرد، اضطراب آزمون، مرور ذهنی، بسطدهی، سازماندهی، تفکر انتقادی، خودنظمدهی فراشناختی، زمان و محیط مطالعه، تلاش برای نظمدهی، جستجوی یادگیری و کمکطلبی، به طور تجربی از روایی درونی آن حمایت کرد. علاوه بر این، ضرایب همسانی درونی زیرمقیاسهای پرسشنامه بین 78/0 تا 91/0 به دست آمد. نتیجهگیری: در مجموع، نتایج مطالعه حاضر، علاوه بر ارائه شواهدی در دفاع از نظریه یادگیری خودتنظیمی، نشان داد که پرسشنامه MSLQ، ویژگیهای روانسنجی مناسب دارد و برای سنجش سازه راهبردهای شناختی و فراشناختی در گروه نمونه دانشآموزان ایرانی، میتواند به عنوان ابزاری تشخیصی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
Aims:Thepresent research aimed to evaluate the factor validity of Motivated Strategies for Learning Questionnaire (MSLQ) in a group of Iranian students.
Method: The population included all third-grade students who were studying Humanities in Tehran. Using multi-stage cluster sampling، a total number of 337 students (176 females and 144 males) were selected and answered the MSLQ. In order to determine the factor validity and internal consistency of the Questionnaire، confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient were used respectively.
Findings: Confirmatory factor analysis showed that the factor structure of the questionnaire was appropriate to measure intrinsic goal orientation، extrinsic goal orientation، task value، control of learning reliefs، self-efficacy for learning and performance، test anxiety، rehearsal، elaboration، organization، critical thinking، meta-cognitive self-regulation، time and study environment، effort regulation، peer learning، and help seeking which could empirically support the internal validity. In addition، the internal consistency coefficient for the questionnairesubscales was reported as 0/78 to 0/91.
Conclusion: providing some evidencesfor supporting the theory of self-regulated learning، findings of the research showed that the MSLQ possessedgood psychometric propertiesand consequently can be used as a diagnostic and research instrumentfor measuring the cognitive and metacognitive strategiesin Iranian sample.
خلاصه ماشینی:
Robbins, Lauver, Le, Davis, Langley & Carlstrom 5.
Saks, Leijen, Edovald & Oun پژوهش های صورت گرفته با محوریت راهبردهای شناختی و فراشناختی اثر بهره گیری از این راهبردها در پیشرفت تحصیلی و افزایش یادگیری یادگیرندگان را موردحمایت قرار داده است .
Roch & Kieszczynka 8 Rotgans & Schmidt خودتنظیمی دخیل میشوند میتوانند فرآیند پیشرفت خود را به سمت اهداف تعیین شده ، مورد نظارت قرار دهند و به همین دلیل قادرند تا بر کارآیی رویکردهای یادگیری خود تمرکز کنند؛ بنابراین ، این دانش آموزان ضمن اینکه از سطوح فراشناختی بالایی برخوردارند، فعالیت های یادگیری خود را ازنظر انگیزش های درونی کاملا جالب و ارزشمند محسوب میکنند و از سطح بالایی از خودکارآمدی (یعنی داشتن شناخت و انگیزة مناسب یادگیری) برخوردارند و در رفتارهای یادگیری بسیار پایدار هستند و به همین دلیل سطح یادگیری خود را به سطح بیشینه میرسانند.
Inaltun, Irmak, Yanıs & Ercan 4.
Bayram, Oskay, Erdam, Ozgur & Sen 6.
در ایران نیز، مطالعات اندکی با هدف تحلیل روان سنجی پرسشنامۀ راهبردهای انگیزشی برای یادگیری انجام شده است و اولین بار در پژوهش لطیفیان و سیف (١٣٨٠)، این پرسشنامه مورد انطباق و اعتباریابی قرار گرفت و اعتبار نمرات حاصل از آن احراز گردید و مقادیر همسانی درونی برای زیر مقیاس ها در بخش انگیزش بین ٠/٥٦ تا ٠/٨٨ و در بخش راهبردهای خود نظم ده یادگیری بین ٠/٧١ تا ٠/٧٧ به دست آمد.