چکیده:
هدف از انجام این مطالعه، بررسی رابطه بین کمال گرایی، اضطراب نگارش و عملکرد نهایی نگارش در زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی بود . به این منظور 402 نفر از دانشجویان سال دوم مقطع کارشناسی گرایش های مختلف رشته زبان انگلیسی پرسشنامه های مربوط به کما ل گرایی و اضطراب نگارش را پر کردند. نمرات پایان ترم درس مقال ه نویسی شرکت کنندگان نیز از مدرسان مربوط جمع آوری شد . داده ها در
مرحله اول با استفاده از آمار توصیفی، ضریب همبستگی و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
نتایج نشان داد که از بین سه بعد کما ل گرایی فقط کمال گرایی جامعه مدار است که می تواند پیش بینی کننده خوبی برای اضطراب نگارش باشد . اضطراب نگارش، کمال گرایی خودمدار و کمال گرایی جامعه مدار نیز به ترتیب پیش بینی کننده های معناداری برای عملکرد نگارش بودند؛ در مرحله دوم از تحلیل داد ه ها، ما
براساس یافته های بخش اول مدلی فرضی از ارتباط بین متغیرها عرضه کردیم . در این مدل، کمال گرایی
خودمدار و جامع ه مدار به دو متغیر اضطراب و عملکرد در نگارش زبان انگلیسی مرتبط بودند و اضطراب
نگارش نیز با عملکرد نگارش ارتباط داشت . نتایج تحلیل مسیر نشان داد که به رغم وجود روابط معنادار بین
هر جفت از متغیرها، مدل عرضه شده ما به صورت یکجا از برازش قابل قبولی برخوردار نیست . در انتها، توجیهاتی برای یافته های این پژوهش و کاربرد آن ها در برنامه ریزی آموزش زبان خارجی عرضه شده است.
This study investigated the relationships among perfectionism, writing anxiety and writing achievement among Iranian EFL learners. To this end, a sample of 402 second year undergraduate students of English filled out the perfectionism and writing anxiety questionnaires. Students writing achievement was also obtained through their final writing scores at the end of the semester. In the first stage of data analysis, the results of descriptive statistics, correlation and multiple regression indicated that from among the three types of perfectionism, socially prescribed perfectionism is the best predictor of writing anxiety. Writing anxiety, self-oriented perfectionism and socially prescribed perfectionism were found to be significant predictors of writing achievement, respectively. In the second stage of data analysis, a hypothetical model of the relationship between the variables was proposed based on the findings of the first part. IThe results of path analysis revealed that despite the existence of a significant relationship between each pair of variables, the model proposed here did not have sufficiently high goodness of fit as a whole.
خلاصه ماشینی:
بـا توجـه بـه اینکه اضطراب به مثابة مؤلفة اثرگذاری در همة فعالیت های زبـانی ، مـی توانـد در مهـارتهـای تولیدی همچون نگارش در زبان خارجی نمود بیشتری داشته باشد و اینکـه تـاکنون تحقیقـات بسیار اندکی در موضوع تأثیرات کمالگرایی بر جنبه های مختلف یـادگیری و اسـتفاده از زبـان خارجی صورت گرفته است ، ما در پژوهش پیش رو خواهیم کوشید تا به بررسـی ارتبـاط بـین کمال گرایی ، اضطراب در نگارش و عملکرد نهایی نگارش در زبـان انگلیـسی بـه عنـوان زبـان خارجی بپردازیم .
نتایج رگرسیون گامبه گام همانطور که در جدول شماره ٢ مـشاهده می شود، نشان داد که از بین سه بعد کمال گرایی فقط کمالگرایی جامعه مدار است که می تواند پیش بینی کنندة خوبی برای اضطراب نگارش باشد.
نتایج نشان داد که افزودن کمالگرایی خودمدار و دیگرمدار به مثابة پیش بینی کنندههـای اضـطراب نگـارش بـه مدل قبل که تنها کمالگرایی جامعه مدار به مثابة پیش بینی کننده در آن حضور داشـت تنهـا ٠,١% به قدرت پیش بینی مدل افزود که بسیار ناچیز و از لحـاظ آمـاری نیـز غیرمعنـادار بـود؛ بـدین ترتیب می توان نتیجه گرفت که از بین سه بعد کمالگرایی ، کمالگرایی جامعه مدار تنها متغیـری است که هم از لحاظ ضریب همبستگی و هم از حیث قـدرت پـیش بینـی رابطـه معنـاداری بـا اضطراب نگارش در زبان خارجی دارد.
Factors Associated with Foreign Language Writing Anxiety.
(2010) On The Relationship Between Perfectionism, Reading Anxiety And Reading Achievement: A Study on the Psychology of Language Learning.
Graduate students as academic writers: writing anxiety, self-efficacy and emotional intelligence.