Skip to main content
فهرست مقالات

طریقت های عرفانی و میراث شعر فارسی در ماوراءالنهر

نویسنده:

(18 صفحه - از 20 تا 37)

کلید واژه های ماشینی : طریقت، عرفانی، شعر، فارسی، بخارا، ماوراء النهر، تاشکند، نقشبندیه، تصوف، ادبی

خلاصه ماشینی: "28 محمد قل پسر محمد رسول متخلص به محیر(1919 م)یکی دیگر از شاعران عارف مسلک محیط ادبی خوقند است که در آثار خود به تعالیم عرفانی به طور عام و به تعالیم خواجه بهاء الدین نقشبند به طور خاص توجه نشان داده است و همان‌گونه که مشهور است، مبنای تعالیم نقشبندیه که اولین بار آن را از زبان عبد الخالق غجدوانی نقل کرده‌اند، هشت دستور معروف است:«هوش در دم، نظر بر قدم، سفر در وطن، خلوت در انجمن، یاد کرد، بازگشت، نگاهداشت، یادداشت. 6-قلندران، رندان، درویشان جهانگرد وجود درویشهای جهانگرد و رندان قلندر پیشه در محیط اجتماعی ماوراء النهر در دوره‌های اخیر همانند آن چیزی که در گذشته زندگی اجتماعی این افراد با عناوین مختلف از آنها نقل شده است؛دیده می‌شود گاهی اوقات از این گروه به نام مجذوبان و دیوانگان هم یاد شده است و این همان عنوانی است که عطار در آثار خود از آنها به عنوان«عقلای مجانین»تعبیر کرده است 30 و اینکه در کتب صوفه گاهی اوقات برخی از آنها را به یکی از شاخه‌های سلسله نقشبندیه منتسب کرده‌اند، بنابراین مشاهده آنها در محیط ادبی بخارا و خوقند به عنوان زادگاه و مرکز انتشار تعالیم خواجه بهاء الدین امری بدیهی است. »در تذکره افضلی و نیز تذکره صدر ضیا یک رباعی از ذوفنون ثبت شده است که عینی هم آن را در نمونه ادبیات تاجیک به نقل از تذکره صدر ضیا آورده است: دور دار از سر غرور و پاک از دل کینه را جلوه‌گاه خویشتن کن، دیده آیینه را ذوفنون، فرهاد هم می‌کند و من هم می‌کنم او به تیشه، من به ناحن، سینه بی‌کینه را 42 اما یحیی خواجه که شرح حال وی به صورت کامل در یادداشتهای عینی آمده است، به قول عینی«با شکل و خصوصیتهای دیگر، روییده عبدالمجید ذوفنون بود، او هم خود را به دیوانگی زده می‌گشت، اما دیوانگی او فعالانه و با غیرتانه بود..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.