چکیده:
در دنیای امروز که بیشتر زمان افراد به تعامل با رسانه یا استفاده آن میگذرد، توجه انسان اهمیتی ویژه یافته و تبدیل به منبعی سودآور شده است. طراحان و دستاندرکاران رسانهها یا به بیان بهتر، اقتصاددانان توجه، با علم کامل به این موضوع و سنجش توجه افراد، به آسانی رشته کنترل انسانها را به دست گرفتهاند و ]آنها را[ به هر سو که منافعشان میطلبد، میکشانند. این رسانهها با دیدگاهی تمامیتگرا و برای رسیدن به سود هرچه بیشتر، به هر راهکاری، حتی به بیگاری گرفتن انسانها برای رقم زدن بازدید و پسند بیشتر، متوسل میشوند تا شاید موفقیتی هرچند ظاهری را به ثبت برسانند. اما منبع این سود، انسانها هستند که اگرچه ظاهرا هزینهای نمیپردازند، اما در حقیقت توجه خود را که میبایست معطوف به زندگی، اطرافیان، تفریح و کارشان شود، بسیار ارزان میفروشند.
خلاصه ماشینی:
"هماکنون در حالی این متن را میخوانید که چند کار دیگر را هم انجام میدهید؟ آیا رایانامه خود را چک میکنید؟ نگاهی به توییتر خود میاندازید و صفحه فیسبوک خود را بهروزرسانی مینمایید، آنچه دیوید فاستر والس(93) پنج سال پیش نویز کلی(94) نامید، -سر و صدای تلاطم هرچیز و تجربه خاص، و آزادی کامل فرد در انتخابهای بیانتها برای گزنیش آنچه میخواهد به آن توجه کند«- امروزه تنها بخشی از بافت زندگی روی کرهای است که تا سال آینده هر نفر از هفت میلیارد ساکن آن یک تلفن همراه خواهد داشت.
داستان جالبی است، اما به توضیح دقیقتر نیاز دارد؛ این شما نیستید، بلکه دادههای رفتاری و واقعیتهای سنجشپذیر مشغولیت شما است که پیوسته برای فروش درهمآمیخته میشود تا مجموع تکتک تعاملها -من جمله تعامل شما( به سازوکاری تبدیل شود که تجارت جذب و حفظ کاربران را به خوبی هرچه بیشتر تنظیم کند.
این یک راه درک زمان ما است، اما نوعی کمیسازی است که دیگر پرسشهای کیفی را کوچک میانگارد، حقیقتی که نویسنده آمریکایی، مایکل ایچ گلدهابر چند سال پیش در یادداشتی که با عنوان »خریداران توجه!«(1997)(97) برای مجله وایرد(98) نوشته بود، به آن اشاره کرد.
اما آیا در این تعریف، فضای لازم برای ایده توجه به صورت مفهوم متقابلی که بیشتر به همدلی نزدیک است تامصرف بودجه، در نظر گرفته شده است؟ یا برای لحظات ثبتنشدهای که در آن، به خود یا محیط اطرافمان توجه میکنیم، یا اصلا به چیزی توجه نمیکنیم؟ چنانچه رضایتمندی و حس کنترل، معیارهای نسبی سنجش موفقیت باشند، بسیاری از ما، خود را بسیار ارزان میفروشیم."