چکیده:
زمینه: اعضای هیات علمی دانشگاهها به عنوان افرادی که مسئول تعلیم و تربیت دانشجویان هستند، باید نسبت به اخلاق حرفهای تدریس آگاهی داشته و با پایبندی به آن، سلامت ﻓﺮایند یاددهی - ﻳﺎدﮔﻴﺮی را تضمیننمایند. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مولفههای اخلاق حرفهای تدریس اعضای هیات علمی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی انجام شده است
روش: پژوهش حاضر از نوع پس رویدادی و جامعه آماری آن کلیه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی (بالغ بر 13815 نفر) بود که از این جامعه آماری، 380 دانشجو با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شده بودند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مشتمل بر 6 مولفه و 32 گویه بود. تجزیه و تحلیل دادهها به کمک آمار توصیفی و t تک نمونهای، آزمون فریدمن و تحلیل واریانس با استفاده از نرمافزار SPSS انجام گرفت.
یافتهها: دانشجویان مولفههای آراستگی متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان، تسلط بر موضوع و محتوا، تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس اعضای هیئت علمی را در حدّ بالاتر از متوسط ارزیابی نمودند. همچنین بین دیدگاه دانشجویان دانشکدهها درباره مولفههای آراستگی ظاهری متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و نمره کل اخلاق حرفهای تفاوت معنادار ملاحظه شد.
نتیجهگیری: هر چند وضعیت اخلاق حرفهای اعضای هیئت علمی بالاتر از متوسط ارزیابی میشود ولی هنوز فاصله زیادی (بهطور خاص، در دو مولفه آخر یعنی تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس) با وضعیت مطلوب دارد.
خلاصه ماشینی:
همچنین بین دیدگاه دانشجویان دانشکدهها درباره مؤلفههای آراستگی ظاهری متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و نمره کل اخلاق حرفهای تفاوت معنادار ملاحظه شد.
با توجه به این توضیحات، هدف اصلی پژوهش حاضر، ارزیابی میزان پایبندی به اخلاق حرفهای تدریس توسط اعضای هیئت علمی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی بوده است.
در نتیجه میتوان گفت که از دیدگاه دانشجویان، میزان پایبندی اعضای هیئت علمی به مؤلفه رعایت عدالت در مورد دانشجویان بیشتر از حد متوسط میباشد.
انجام آزمون تعقیبی شفه در رابطه با وجود تفاوت معنادار بین دیدگاه دانشجویان نسبت به مؤلفههای آراستگی ظاهری متناسب با شأن علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و همچنین نمره کل اخلاق حرفهای بر حسب دانشکدههای آنها نشان داد که تفاوت مشاهده شده بین دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی و دانشجویان دانشکدههای علوم پایه میباشد، به طوری که دانشجویان دانشکدههای علوم انسانی در مقایسه با دانشجویان دانشکدههای علوم پایه، میزان پایبندی اعضای هیأت علمی را به اخلاق حرفهای تدریس را بیشتر ارزیابی مینمایند.
اثر دانشکدهها در مؤلفههای آراستگی ظاهری متناسب با شان علم و دانش، رعایت عدالت در مورد دانشجویان، احترام و تکریم دانشجویان و تسلط علمی بر موضوع و محتوا و همچنین نمره کل اخلاق حرفهای معنادار بود، اما در مؤلفههای تسلط بر روش تدریس و ارزشیابی تدریس نتایج معنیداری به دست نیامد.
نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان دهنده پایبندی اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی به اخلاق حرفهای تدریس از دیدگاه دانشجویان این دانشگاه بود.