چکیده:
زمینه: از هنگامیکه تجارت بوجود آمده است رقابت نیز وجود داشته و رفتارهای غیراخلاقی مخّل رقابت تلقی شدهاند. به همین دلیل، توجه به رفتارهای غیراخلاقی از اساسیترین موضوعهای پژوهشی در حوزههای مختلف است. در این پژوهش هدف بررسی تاثیر تمایل به رفتار فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به رویههای غیراخلاقی بازاریابی میباشد.
روش: روش تحقیق به کار رفته در این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل حسابرسان شاغل بخش خصوصی است. دادههای مورد نیاز این پژوهش به صورت نمونهگیری تصادفی ساده از بین 289 تن حسابرسان شاغل در تهران جمع آوری گردید. ابزار گردآوری دادههای تحقیق پرسشنامه میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل آماری دادههای تحقیق، از رگرسیون چند متغیره استفاده شد.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد تمایل به رفتار فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به رویههای غیراخلاقی بازاریابی تاثیر دارد. همچنین یافتهها بیانگر آن است که با افزایش سطح تحصیلات حسابرسان، تمایل به استفاده از رویههای غیراخلاقی بازاریابی افزایش مییابد.
نتیجهگیری: نتایج تایید مینماید که رقابت در حرفه حسابرسی منجر به افزایش رویههای غیراخلاقی در بخش خصوصی و در نهایت منجر به افت کیفیت حسابرسی میگردد.
خلاصه ماشینی:
بر این اساس پژوهش حاضر در راستای ادامه و تکامل پژوهشهای مربوط به رعایت اخلاق حرفهای در حسابرسی بهخصوص مکتب ماکیاولیسم در پی دستیابی به اهداف زیر است: 1- در جایگاه نخستین مطالعه در ایران، تاثیر تمایل به رفتارهای فریبنده بر نگرش حسابرسان نسبت به استفاده از رویههای بازاریابی غیراخلاقی در بخش خصوصی حرفه حسابرسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ 2- گامی به سوی تکامل ادبیات موضوع پژوهش به خصوص در حوزه اخلاق حرفهای در ادبیات حسابداری و حسابرسی برداشته شود.
ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده برای پرسشنامه تمایل به رفتار فریبنده 841/0 و برای نگرش به رویههای بازاریابی غیراخلاقی 794/0 میباشد که نشان میدهد ابزار گردآوری دادهها از پایایی قابل قبولی برخوردار است.
جدول 5: نتایج آزمون فرضیه (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج جدول شماره 5 نشان میدهد که در سطح اطمینان 95 درصد میان تمایل به رفتار فریبنده و نگرش نسبت به رویههای غیراخلاقی بازاریابی رابطه معنیداری وجود دارد.
نتایج حاصل از آزمون فرضیه پژوهش نشان داد بین تمایل به رفتار فریبنده و نگرش حسابرسان نسبت به رویههای غیراخلاقی بازاریابی رابطه معنیدار مثبت وجود دارد.
همچنین شواهد این پژوهش نشان داد هر چه سطح تحصیلات حسابرسان افزایش مییابد نگرش آنها نسبت به استفاده از رویههای بازاریابی غیراخلاقی بیشتر میگردد.
نتایج نشان داد حسابرسانی که تمایل به رفتار فریبنده بیشتری دارند نگرش آنها نسبت به استفاده از رویههای بازاریابی غیراخلاقی مثبت تر است.