Skip to main content
فهرست مقالات

خطی مستقیم تا دریا

نویسنده:

(6 صفحه - از 185 تا 190)

خلاصه ماشینی:

"این در حالی است‌ آنتوان دوسن تگزوپری بهرنگی با سنگین کردن‌ بار واقع‌گرایی‌ تک حلقه‌ها و حفظ شکل‌ سنتی پیوندها و انتخاب روایت خطی‌ زندگی شخصیت اصلی، یعنی ماهی سیاه‌ و از طرف دیگر، به سبب تحلیل رفتن‌ تعلیق اثر،تمام بار را بر ارتباط حلقه‌ها و انسجام خطی اثر می‌گذارد و این‌ اشتباه مهلک صمد است در صحبت‌های‌ ماهی سیاه و ماه، بخش‌هایی که‌ راجع به آدم‌ها و خورشید است، انگار بدون‌ هیچ انگیزه‌ای‌ در قصه آمده‌اند و این گفت‌وگوی‌ شتابزده،جز شکستن‌ ریتم و ساخت‌ خطی داستان، کار دیگری‌ انجام نمی‌دهد که به علت راه مدرنی که صمد در درون حلقه‌ها پیش‌ گرفته است،به راحتی می‌توانست ساخت خطی را مستحکم کند. بعد از این فصل نیز همان‌طور که گفتیم،سه شخصیت اصلی‌ مقابل ماهی سیاه،وارد می‌شوند که جدا از شتابزدگی در پرداخت دومین دشمن ماهی سیاه،اولین و سومین دشمن‌ نیز به شکل کاملا مشابه و بدون خلاقیت روایی از میان‌ می‌روند و صمد،علی‌رغم شروع بسیار خوبش،در چاله‌ای‌ روایی که خود انتخاب کرده است-روایت تک محور- می‌افتد و با سهل‌انگاری‌های پشت سر هم در اواخر کتاب، سرعت سقوط خود را بیشتر می‌کند تا حدی که حتی پایان‌ زیبای کتاب هم نمی‌تواند دردی از روایت به هم ریخته آن‌ دوا کند و به خوبی به من می‌فهماند که چرا«شهریار کوچولو»،«شهریار کوچولو»است و«ماهی سیاه کوچولو»، کتابی است که باید پیش از خواندن آن،حتما به خودم با حس نوستالژیک و وطن‌پرستانه‌ای بگویم:این ماهی سیاه‌ صمد است و باز هم نتوانم کتاب را تا آخر بخوانم و آن را دوباره پیش شهریار کوچولو بگذارم تا شمشیرشان را روبه‌روی هم بگیرند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.