چکیده:
گسترش تروریسم در جهان امروز زندگی انسان مدرن را پرمخاطره ساخته است، به طوری که اگر چند دهه
پیش می توانسیم دور از ترس و اضطراب در سوریه و عراق به دیدن جاذبه های گردشگری این منطقه
بپردازیم، اکنون به واسطه فعالیت های تروریستی داعش نه تنها این امکان وجود ندارد بلکه حضور در این
مناطق به منزله ورود به میدان جنگ محسوب می شود. همچنین رشد عمل گرایی در گروه های تروریستی
زندگی در برخی از کشورهای اروپایی را نیز مخاطر هآمیز ساخته است؛ چراکه هست ههای پنهان و مرتبط با
داعش همچنان در اروپا جریان دارد. در این شرایط تضعیف و نابودسازی تروریسم داعش تا چه میزان
می تواند دست یافتنی باشد؟ بسیاری از متفکران و محققان علوم انسانی به دنبال این پرسش به بررسی
راه کارهای مبارزه با دولت اسلامی پرداخته و سعی می کنند راهبر دهای بلندمدت و بنیادی و تاکتیک های
کوتاه مدت نظامی را برای تضعیف داعش ارایه دهند. ما نیز در این مقاله سعی کردیم به واسطه کاربست پارادایم کین توزی به دنبال پرسش از معنای کنش های خشمناک داعش با جمع آوری شواهد و موارد عینی به معناکاوی کنش های خشونت بار تروریست های داعش بپردازیم. بنابر نتایج پژوهش حاضر اولین و بنیادی ترین ویژگی روان شناختی کنش های داعش همانا واکنش مندی آنهاست. چنان که کنش های داعش بنیادین واکنش علیه ناخوش آیندهای درونی و تجارب زیسته هستند، می توان دلالت های متعددی در کنش های ایشان یافت که گواه بر واکنش مندی دارد. تدارک بوروکراسی و انتشار تصاویر اعدام و شکنجه در فضای مجازی از جمله این موارد است.
خلاصه ماشینی:
براین اساس باید بپرسیم چگونه ممکن می شود خلیفه در عین اینکه مظهر و تجلی سنت رسول الله است ، به ساعتی مچی ٣٥٠٠ پوندی علاقه نشان می دهد؟ و اینکه چه رانه ای می تواند در عین اینکه خلیفه را ملزم به رعایت تمام سنت های رسول الله کرده ، او را به بستن ساعت گران قیمت ترغیب کند؟ بر اساس روان شناسی کین توزی رانه هایی که خلیفه داعش را مقید به تکرار قول و فعل رسول الله کرده اند، باید در ارتباط با بستن ساعت گران قیمتی که در دست دارد تحلیل شود؛ چراکه گرایش های روانی نمایانکننده ساختار روانی فرد به عنوان واحد به هم پیوسته هستند و هر کدام از کنش ها به خودی خود نمایانگر معنایی جداگانه از زیست جهان نخواهد بود.
حالکه به ماهیت روانی ساعت مچی خلیفه براساس تحویل نمادشناسی این کنش به روان شناسی کین توزی پی بردیم ، ماهیت روانی کنش التزام به قول و فعل رسول الله ـ مانند قرائت آیات وحی ، لنگ لنگ زدن در بالا رفتن از منبر، استفاده از مسواک و عبای مشکی ـ نیز مشخص می شود، بدین صورت که خلیفه به واسطه این کنش به فقر درونی ، بی زوری ، بی مایگی ، ناتوانی ، ضعف و حقارت خود واکنش نشان می دهد و با به درجه اعلا رساندن خویشتن براساس التزام به سنت رسول الله به تمنای قدرت یا به تعبیری رادیکالیزه به عطش قدرت پاسخی درخور می دهد، هرچند که صورت مثالی تمنای قدرت برای ایشان از تجربه قدرت و شکوه غرب فهم شده اما کنش التزام به سنت رسول الله را صرفا به عنوان واکنشی در برابر زورمندی غرب انجام می دهند.