Skip to main content
فهرست مقالات

4 نقد بر 4 پژوهش

نویسنده:

(6 صفحه - از 75 تا 80)

کلید واژه های ماشینی : ادبیات کودک، ادبی، معصومیت و تجربه، پژوهش، تاریخ نقد ادبیات کودک ایران، نقد ادبی، نژاد، کتاب، دریدا، خسرونژاد

خلاصه ماشینی:

"بعد از این بخش نیز باز خسرونژاد مسائل و مبانینظری دیگری طرح می‌کند که در آن‌ها کاملا موفق است ومی‌تواند لزوم استفاده از همه این روش‌ها را در ادبیات کودک بهاثبات رساند،اما نکته‌ای که هست،این‌که او نمی‌تواند. من به شخصه این بخش از کار خسرونژاد را در حیطهنظریه ادبیات کودک جای می‌دهم؛زیرا خسرونژاد،علی‌رغمادعایش مبنی بر این‌که ادبیات را تعلیمی می‌داند،در پژوهش خودبه تحقیقی میدانی پرداخته است و حتی امکان تأثیرات مختلف برذهن کودک را بر نمی‌شمارد و تنها به نشان دادن نمونه‌هایی درآماری بدون هدف شبیه می‌شود؛زیرا متأسفانه،حتی بیشتر بهآماری بدون هدف شبیه می‌شود،زیرا متأسفانه،حتی در پی اقناعذهن خواننده برای ارزشگذاری بر کتاب‌های مورد تأیید خودبرنمی‌آید. پس بدیهی است که هرگونه آشنایی زداییدر ادبیات کودک،باعث بارورتر دو اثردو دیدگاه فصل چهارم منسجم‌تر،روشمندتر و پرقدرت‌تر ازفصول دیگر پرداخت شده است،فصلی درباره شناخت کودکاناز ادبیات کودک کردن-خلاقیتمخاطب خواهد شد و در هر صورت،آشنایی‌زاییپخته‌تر و هدف‌مندتر در ادبیات کودک،می‌تواند مبنایی برایشناخت اثر ادبی موفق یا غیر موفق برای بریا کودکان قرار گیرد. از یاد نبریم که کدوقلقله‌زن،علی‌رغم تشابهش با ساختآزمایش پیاژه و به صرف شکل رفت و برگشتی‌اش،به‌طور قطعمی‌تواند گامی مؤثر برای تمرکززدایی به حساب آید وشاید راه‌های فراوان دیگری(به تصویر صفحه مراجعه شود)این پژوهش نقاط قوتیفراموش نشدنی در تبیینمسائل نظری ادبیات کودک دارد؛مسائلی که با تکیه بیشتر وبحث مستمر بر سر آن،می‌توان نظریه بومیادبیات کودک در ایران راپی‌ریزی کرد در-راستایتمرکززدایی وجود داشته باشد که خسرونژاد در اینکتاب به آن‌ها پرداخته است(به عنوان مثال تغییر راوی،اعلامپشیمانی شخصیت‌ها و..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.