خلاصه ماشینی:
"کودکان امروز،به علت محصور ماندن در چهار دیواری قفسهای آپارتمانی و شببیداریهایمفرط و وهمانگیز و یا به شکل دیگر،ولگردی در کوچهها و خیابانهای شهر،خیلیسریع به حریم روابط پنهانی والدینشان آشنا میشوند و در قصۀ شنگول و منگول،از تو میپرسند که پدر بزغالهها کجاست؟درحالیکه منطق کودکان چند دهۀ قبل،پذیرش همان مامان بزی بود دلاوریها وسرسختیهای مادرانۀ آن روزگار وعمده آثار نوشته شده در این حوزهفاقد بافت و ساختار دراماتیک هستندو این به معنی رعایت نکردناصل و اساس نمایشنامهنویسی است.
امروز که از نمایش و تولید ادبیات نمایشی برای کودکان،بهعنوان ضرورت و نیاز پرورشی سیستم جدید اجتماعی،حرف به میان میآید،سالهاست که از منطق روزگار پیشین کودکی هامان فاصله گرفتهایم و لازم استدر این حوزه،بهطور جدی نگاه خود را به دنیای کودکان تصحیح کنیم.
ما هرگز محق نیستیم در مقام تولیدکنندۀ تآتر،هر نوشتۀ تصنعی،من درآوردی و طرح غیر منطقی را به عنوان اینکه مخاطب آنکودکانند،به دست اجرا یا نشر بسپاریم؛چرا که علیرغم تصور مامۀتولیدکنندگان،ادبیات نمایش کودک و نوجوان را در اروپا و دیگرکشورهای صاحب تآتر،زبدهترین و متفکرترین نویسندگان به نگارشدرمیآورند و معتقدند که درامنویسی برای مخاطبین کودک و نوجوان،از جمله پیچیدهترین و حساسترین کارهای خلاقه است و هرکسی،بدون داشتن دانش و تجربۀ کافی،نمیتواند وارد این حیطۀ پیچیدهشود.
چرا این معضشل که در خصوص کودکان نسل پیشین،تااین حد پیچیده نبود،در آن روزگار نیز جدی گرفته نشد؟اولین دلیل آن،محدودیتجامعۀ شهری ما در آن دوره بود و آن جامعه،فرهنگ شفاهی،قصهگویی وقصهشنیدن را به عنوان برترین میراث با خود به همراه داشته است."