خلاصه ماشینی:
"به این ترتیب،نقد کتاب کودک از منظر مخاطب،توجیه تئوریک ندارد و برای شخص من عجیب است که بحثی تا بدین حد شفاف و بدیهی،چگونه از دید جمع قابل توجهی از همکارانم در نقد ادبیات کودک مخفی میماند و ما شاهد تولد متونی تحت عنوان نقد هستیم که چیزی جز اظهار نظر شخصی درباره متن نیست.
به همین دلیل،منتقد میتواند بدون حضور کودکشناس، متن را از منظر ادبی کالبدشکافی کند،اما کودکشناس بدون وجود متن ادبی کالبدشکافی شده،هر نظری راجع به یک متن ادبی کودک(به معنای متنی که از گفتمان ادبیات برای ارتباط با کودک استفاده میکند)بدهد،نظری غیر کارشناسی و ناموجه خواهد بود؛چون تخصص او کودک است و نه متن.
اگر ما بپذیریم که کودکشناس، نقشی متفاوت از منتقد ادبی کودک دارد و همچنین،این پیشفرض بدیهی را نیز قبول کنیم که منتقد ادبیات کودک،نمیتواند مخاطب کتاب کودک باشد،به این نتیجه خواهیم رسید که تنها تفاوت نقد ادبی(در معنای عامش)و نقد ادبی کودک،در این نکته نهفته است که منتقد ادبی، خود مخاطب کتاب است و منتقد ادبی کودک،جز شرح کتاب،نقش دیگری ندارد."