خلاصه ماشینی:
"اگرچه محور اصلی این داستانها بیان تاریخ گذشته است،اما همواره شیوههایی وجود داشته است که نویسندگان داستانهای تاریخی یا اجتماعی،از آن طریق به حوادث آینده نیز چشم دوختهاند و با استفاده از شیوههای «کلیگرایی»یا«سمبولیک»،آثاری جاودان ساختهاند.
حتی فکر نمادین قرار دادن تئاتر و مقایسهء مشکلات آن با مشکلات پیروزی یک انقلاب(چه از لحاظ حکومتی و چه از لحاظ سایر رقبا)که در آغاز و اواسط داستان گونهای جدی به خود میگیرد،چیزی جز خوشبینی خواننده نیست و نویسنده بیتوجه به حداقل نمادهای متداول داستانهای تاریخی،موضوع تئاتر بچهها را هم از دایرهء سیاست خارج کرده است.
اما نکتهای باعث میشود که همه چیز به همین سادگی تمام نشود:اهالی روستا هنوز نگرانند که نکند این دختر یک روز در دریا غرق شود؟(ص 15 سطر آخر) در قصه دوم این مجموعه که«کسی میدوید»نام گرفته است،باز با شخصیت یک نوجوان مواجه میشویم؛پسری که در اثر حادثهای بینایی خود را از دست داده است.
و باز،در نقطه خاصی از جنگل(همان نقطهای که دخترک قصه«یک سبد تمشک»آنجا نماز میخواند و در همان نقطه هم گم شده است)پسر نوجوان قصه،پس از آشنایی با نوجوان دیگری به نام«احمد»،که قصهء دختر عمهاش«مهتاب» (دخترک تمشک فروش)را برای او تعریف میکند،به کشف و شهودی عارفانه میرسد و در پایان،اگرچه بینایی خود را به دست میآورد،اما در عوض،یقین آسمانیاش،به او بینشی فراتر از دو چشم میدهد.
«حسن احمدی» نکات مهم اعتقادی و مذهبی را برای گروه سنی«ج»و «د»مطرح کرده است و آن هم نه به شیوهای کلیشهای و تکراری،بلکه با خلق فضاها و شخصیتهایی خاص که با تمام فضاها و شخصیتهای دیگر تفاوت دارند و خواننده را در عمق این ناشناختگی و رمزآلودی،غرق میکنند."