خلاصه ماشینی:
"مثلا علت کشتن فرزندان توسط مدهآ، و یا تلقی بازآفرین از افکار مسیح هنگام مصلوب شدن(مسیح باز مصلوب :کازانتزاکیس)یا آنکه هدف ارایهی تعبیری مطابق با شرایط روز، روزآمد ساختن پیام اثر و استفادهی ایدئولوژیک به شکلی نمادین از یک اثر قدیمی باشد مثل قرائت کمونیستی از داستان حلاج، کشته شدن یزدگرد به دست آسیابانی در مرو(مرگ یزدگرد:بهرام بیضایی)و تحلیل جامعهشناختی از آرش کمانگیر (آرش:قطبالدین صادقی)افسانه سیزیف و کالی گولای کامو و یا رمئو و ژولیت کنت برانا.
3-تقدسزدایی:از دیگر کارکردهای بازآفرینی میتواند ناسوتی ساختن، عرفی کردن و تقدسزدایی احتمال اینکه بچهها قصهی بزبز قندی را شنیده باشند زیاد است و پیرنگ دگرگون شدهی روایت قاسمنیا میتواند برای آنها جالب باشد.
همچنین احتمال اینکه بچهها قصهی بزبز قندی را شنیده باشند زیاد است و پیرنگ دگرگون شدهی روایت قاسمنیا میتواند برای آنها جالب باشد، اما نکته اینجاست که در اکثر موارد بچهها با نسخهی اصلی اثر آشنا نیستند.
دست یافته است؟مگر نه اینکه کودک امروز برای تبدیل شدن به یک انسان بالغ و عادی اجتماعی ناگزیر از طی مراحل مختلف تاریخ تفکر و تاریخ اجتماع بشر و رسیدن به جایگاه یک فرد متوسط و دارای عقل سلیم در جامعه مدرن است و این گذار در دوران پیچیدهای به نام کودکی و نوجوانی صورت میگیرد؟پس افسانهها باید لااقل همین یک کارکرد را داشته باشد.
به شکل سطحی، پیش پا افتاده و گذرا مطرح میشوند به عرفی شدن و نازل شدن آنان در ذهن کودک میانجامد اصلا شاید از ویژگیهای جامعه مدرن این باشد که همه فکر میکنند شخصیت یا مقولهای را میشناسند؛حال آنکه شناخت آنها محدود به پارهای اطلاعات سطحی، پراکنده و شعاری است."