چکیده:
پژوهش حاضر با بهرهگیری از رویکرد سیستمهای کاری با عملکرد بالا بهدنبال بررسی رابطه بین اقدامات مدیریت منابع انسانی و بازارگرایی در صنعت خدمات بانکداری ایران است. در این مطالعه بهمنظور تبیین اثرات اقدامات مدیریت منابع انسانی بر بازارگرایی سازمان از چارچوب AMO استفاده شد که اقدامات مدیریت منابع انسانی را به سه دسته: اقدامات توانمندساز، انگیزشزا و فرصتآفرین دستهبندی میکند. بازارگرایی مدلی سهبعدی و شامل رفتار هوشمند، پاسخ استراتژیک و بخشهای هماهنگ در نظر گرفته شده است. آزمون مدل مفهومی پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری و با بهرهگیری از نظرهای نمونه 312 نفری از افراد شاغل در شعب «بانک ملت: صورت گرفته است. بر اساس نتایج، نقش اقدامات مدیریت منابع انسانی بر بازارگرایی بانک بهصورت جمعی بر مبنای رویکرد سیستمهای کاری با عملکرد بالا و همچنین بهواسطه دستاوردهای مدیریت منابع انسانی تایید شد.
خلاصه ماشینی:
به علاوه ، کیرکا١ و همکاران (٢٠٠٥)، اثبات کرده اند که این تأثیرات همچنین باید در صنایع و کسب وکارهای مختلف و یا حتی در فرهنگ های متفاوت تحلیل و بررسی شود؛ بر این اساس مطالعه پیش رو به دنبال پاسخگویی به فقدان پژوهش های مشخص در زمینه های مورداشاره در صنعت خدمات بانکداری کشور ایران است و برای پاسخگویی به این سؤال اساسی شکل گرفته است که مدل تبیین کننده منابع انسانی بازارگرا با رویکرد سیستم های کاری با عملکرد بالا در بانک چگونه است ؟ در راستای پاسخگویی به این سؤال ، نخست مروری بر مبانی نظری موضوعی پژوهش شامل : مفاهیم عمومی بازارگرایی در سازمان ، اقدامات مدیریت منابع انسانی و نقش آن در بازارگرایی بانک های تجاری صورت میگیرد؛ سپس مدل مفهومی پژوهش ارائه میشود.
Purcell et al؛ (Harney & Jordan, 2008 بر اساس ، نتایج مطالعات و بررسیهای صورت گرفته ، این سه دسته یا مجموعه اقدام مدیریت منابع انسانی ممکن است به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم عملکرد بازارگرایی سازمان را تحت تأثیر قرار دهد.
از سوی دیگر اقدامات سیستم های کاری با عملکرد بالا از طریق دستاوردهای مدیریت منابع انسانی در تغییرات بازارگرایانه در مهارت ها، نگرش ها و رفتارهای کارکنان منطبق با رویکرد رفتاری بازارگرایی (٢٠٠٤;١٩٩٠ ,Slater &Narver )، عملکردهای سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد.