خلاصه ماشینی:
"مخاطب،همگام با کارآگاه حرفهای یا غیرحرفهای(در کتابهایی که برای نوجوانان نوشته میشود این نقش را یک یا چند نوجوان کنجکاو ماجراجو به عهده دارند)به دنبال سرنخها میگردد، در مورد آنها تحقیق میکند و یافتههایش را کنار هم میچیند.
» نتیجه اینکه کارآگاه که با نقش کلیدی خود،یکی از عناصر مهم داستانهای پلیسی است و همه گرهها باید با درایت و تعقل او باز شود،در این داستان،به جای اینکه از سرنخها با احتیاط کامل سود جسته،مجرم را شناسایی کند،با[دهنلقی]خود تبدیل به شخصیتی دردسرآفرین میشود؛زیرا برخلاف حزماندیشی هر کارآگاهی،اطرافیان را در جریان تحقیقات خود قرار میدهد و این نقیصه،در شخصیت او،ساختار داستان را معیوب میکند.
آیا قابل باور است که راموی نابینا،بدون هیچ تجربهء قبلی و شناختی از موقعیت پشت پنجره،چنین ماهرانه و چنین سریع،روی لبهء باریک پشت پنجره حرکت کند و از دید آنها مخفی بماند؟ ضعف در شخصیتپردازی را در گفتوگویی که سینگ،رئیس شبکهء قاچاق اجناس عتیقه،با رامو،نوجوان نابینا دارد میبینیم.
در صحنهای از داستان،رامو راداری به دست دارد تا بتواند با پلیس در ارتباط باشد،اما نویسنده برای اینکه هیجان بیشتری به داستان دهد وجود و کارآیی رادار را به فراموشی میسپارد و در عوض،رامو را وامیدارد تا با عملیات محیر العقول،با پلیس ارتباط بگیرد که این تحمیل نویسنده به قهرمان داستان،نیز به ساختار داستان آسیب میرساند.
راوی چطور برای عبور از روی خردهشیشهها،به این سرعت راهحل مییابد؟در تاریکی شب و با بسته بودن مغازهها،از کجا میفهمد مغازهء موردنظرش کدام است و چگونه به تیوپها دست مییابد؟بگذریم از اینکه چطور در مغازه را باز میکند و آنهمه تیوپ را چطور بدون کمک،به کارخانه میرساند."