چکیده:
نظریه جغرافیایی پخش به تبیین و تشریح کیفیت و چگونگی گسترش یک پدیده یا نوآوری در طول زمان و در گستره یک فضای جغرافیایی می پردازد تا از این طریق، دلایل وچگونگی پخش و گسترش یک رویداد یا پدیده را از منطقه ای به مناطق دیگر کشف و نقش آن را در توسعه کالبدی روستاها بیازماید. از طرفی واژه کارآفرینی مفاهیمی همچون نوآوری، مخاطره پذیری، ایجاد یا تجدید ساختار یک واحد اقتصادی و اجتماعی، رضایت شخصی و استقلال طلبی را به ذهن متبادر می سازد و از آن جهت که یک نوآوری تلقی می شود قادر است ارتباط متقابل و عمیقی با نظریه پخش برقرار کند. این مقاله در نظر دارد نظریه پخش جغرافیایی را در ارتباط با کارآفرینی در دهستان سولقان مورد آزمون قرار دهد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی می باشد. جامعه آماری پژوهش را پذیرندگان کارآفرینی (پرورش نهال و گیاه) در دهستان سولقان، تشکیل می دهند که 82 خانوار به صورت تمام شماری مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری داده ها، از روش کتابخانه ای و میدانی استفاده شده و ابزار گردآوری اطلاعات، مصاحبه ، مشاهده و پرسشنامه محقق ساخته با طیف لیکرت بوده است. یافته های حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که روند پخش موجود کارآفرینی در دهستان سولقان با مرحله دوم نیم رخ موج انتشار و همچنین مرحله میانی منحنی S در مسیر زمان منطبق می باشد. همچنین نتایج نشان داد که سادگی و جذابیت نوآوری، سودبخشی و اقتصادی بودن آن، و میزان سازش پذیری کارآفرینی مورد نظر با تجربه، مهارت و نیاز پذیرندگان، در پذیرش کارآفرینی، به عنوان یک نوآوری و پخش آن بسیار موثر بوده و اثرات چشمگیری بر بهبود کالبدی مساکن، معابر و فضاهای عمومی روستاها داشته است.
خلاصه ماشینی:
"این دو عامل اساسی پخش فضایی، یعنی وجود پدیدهای نوآور و امر گسترش یا حرکت آن پدیده از خاستگاه اصلی خود که پخش فضایی را موجب میشود، در مورد گلفروشان در جامعه مورد مطالعه اتفاق افتاده است و سبب دگرگونی چشمانداز به خصوص در محیط انسان ساخت (معماری درونی و بیرونی و وسایل حمل و نقل) و شیوههای رفتار اجتماعی- اقتصادی جامعه محلی در سطح روستای کشار علیا شده و از لحاظ تعامل فضایی نیز در جابهجایی کارآفرینان و شاغلان این بخش بین محل زندگی و محل کار و کارکرد روزانه حرکت به محل کار آنان، دیده میشود.
سال و تعداد پذیرش کارآفرینی توسط خانوارهای روستایی سال (دهه پذیرش) 1315 1340 1350 1360 1370 1380 1390 تعداد خانوارهای پذیرنده 1 4 9 18 20 27 3 در واقع s شکـل بودن منحنی پخش به دلیل ضعیف بودن تماسها با نوآوران یا پذیرندگان اولیه در مراحل ابتدایی بوده اسـت، اما همچنان که افراد بیشتری پذیرای نوآوری میشونـد، احتمـال تمـاس نیز بیشتر می شود و، در نتیجه، سرعت پخش افزایش مییابد و در مراحـل بعـدی افـرادی کـه قـدرت ریسـک کمتـری داشتهاند و یا از قدرت اقتصادی کمتری برخوردار یا با محـدودیـتهای دیـگری مواجـه بـودهاند، در مقابـل پذیرش نوآوری مقاومت نسبی از خود نشان دادهاند که سبب شده سرعت پخش و پذیرش کاهش یابد اما به مرحله پایانی خود نرسیده چون منافع آن به خصوص سودآوری و سادگی و، همچنین، اثر تکمیلکنندگی آن در طی اوقات فراغت ناشی از فعالیت باغداری، به این نوآوری برجستگی خاصی بخشیده است و کماکان این نوع از کارآفرینی به طور آهسته به حرکت خود ادامه میدهد."