چکیده:
با وقوع حادثه تروریستی 11 سپتامبر در سال 2001، تحولات شگرفی در حوزه روابط بین الملل روی داد و تروریسم به دغدغه ای جهانی تبدیل شد. این رویداد که توسط سازمان القاعده روی داد، تروریسم را با مذهب به خصوص اسلام پیوند داد و بنیادگرایان اسلامی رادیکال با آراء و عملکردهایشان مروج تروریسم مذهبی شدند. در این خصوص، مهم ترین چهره فکری سید قطب بود که تاثیرات مستقیمی بر عملکردها و دیدگاه های سازمان القاعده ایفا نمود.این امر باعث شد تا غرب و در راس آن آمریکا با یک سوء تعبیر و در یک دیدگاه کلی آموزه های اسلام را مروج تروریسم مذهبی معرفی نمایند. شیعه نیز به عنوان یکی از شاخه های اسلام، متهم به ترویج آموزه های تروریسم مذهبی شد. در این مقاله ضمن بررسی آموزه ها و دیدگاه های بنیادگرایان اسلامی رادیکال و سازمان القاعده که باعث شکل گیری دیدگاه منفی غرب نسبت به آموزه های اسلام شده است، دیدگاه فقه سیاسی شیعه در ارتباط با تروریسم مذهبی بررسی می شود. بدین جهت دغدغه اصلی این مقاله که با بهره گیری از رویکرد توصیفی – تحلیلی به رشته تحریر درآمده است این است که فقه سیاسی شیعه چه دیدگاهی نسبت به تروریسم مذهبی دارد؟ و آیا آموزه های فقه سیاسی شیعه اصول تروریسم مذهبی را مورد تایید قرار می دهد؟ فرضیه این مقاله بر این مبنا است که درآموزه های فقه سیاسی شیعه اصولی وجود دارد که شاخص های تروریسم مذهبی را رد و غیر مشروع اعلام می کند. همچنین در دوران معاصر شاهد گسترش عملیات های استشهادی از سوی مسلمانان می باشیم که بررسی دیدگاه فقه سیاسی شیعه در این مورد حساس می باشد، چرا که دیدگاههای غربی این عمل را مصداق عملیات انتحاری و تروریسم قلمداد می کنند.
With the outbreak of the September 11 terrorist attacks in 2001, radical changes occurred in the area of international relations and terrorism has become a global concern. The event that was organized by al-Qaeda has linked terrorism with religion, especially Islam, and radical Islamic fundamentalist promote religious terrorists with their views and actions. In this regard, the most important intellectual figure was Sayed Qutb who had a direct impact on the performance and perspectives of al-Qaeda. This led to introducing Islam Doctrine by the West and its head America with a misunderstanding to promote religious terrorism. Shi'a was also charged with promoting the teachings of religious terrorism as one of the branches of Islam. In this article, in addition to reviewing the doctrines and views of radical Islamists and al-Qaeda organization that promotes the formation of negative attitude of the West towards Islam, the Shiite political jurisprudence in relation to religious terrorism was examined. Therefore, the main concern of this paper is “what is the Shiite political jurisprudence perspective towards religious terrorism?” And “does the Doctrine of Shia political jurisprudence confirm the principles of religious terrorism?” The research hypothesis is that in the Doctrine of Shiite political jurisprudence, there are principles that reject religious terrorism and declare it illegal. Also, in contemporary era, we are witnessing the expansion of Muslims’ martyrdom operations to which the study of Shiite political jurisprudence is critical because Western perspectives see this as suicide and terrorism.