چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر هوش هیجانی و خودکارآمدی دانش آموزان است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر مراغه بود. تعداد ٦٠ نفر نمونه به صورت خوشه ای چندمرحله ای انتخاب و به صورت کاملا تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه گزینش شدند. در ادامه پیش آزمونهای هوش هیجانی و خودکارآمدی برای هر دو گروه اجرا شد و سپس دوره آموزش مهارت های زندگی برای گروه آزمایش اجرا شد ولی گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. در نهایت پس آزمون های هوش هیجانی و خودکارآمدی مجددا به اجرا درآمد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که نمرات پیش آزمون در دو گروه تقریبا هم سطح هستند ولی در پس آزمون تفاوت هایی در بین گروههای گواه و آزمایش وجود دارد به طوری که نتایج تحلیل ها نشان میدهد که دوره آموزش مهارت های زندگی بر ارتقای خودکارآمدی و نیز ارتقای هوش هیجانی در دانش آموزان دختر اثر داشته است.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل کوواريانس نشان داد که نمرات پيش آزمون در دو گروه تقريبا هم سطح هستند ولي در پس آزمون تفاوت هايي در بين گروه هاي گواه و آزمايش وجود دارد به طوري که نتايج تحليل ها نشان مي دهد که دوره آموزش مهارت هاي زندگي بر ارتقاي خودکارآمدي و نيز ارتقاي هوش هيجاني در دانش آموزان دختر اثر داشته است .
واژه هايکليدي: هوش هيجاني، خودکارآمدي، مهارت هاي زندگي، دانش آموزان ١٠٠ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * مقدمه روانشناسان در دهه هاي اخير، در بررسي اختلالات رفتاري و انحرافات اجتماعي به اين نتيجه رسيده اند که بسياري از اختلالات و آسيب ها در ناتواني افراد در تحليل صحيح مسايل شخصي ، عدم احساس کنترل و کفايت جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار و عدم احساس کنترل و کفايت جهت رويارويي با موقعيت هاي دشوار و عدم آمادگي براي حل مشکلات و مسايل زندگي به شيوه مناسب ، ريشه دارد (سرخوش ، ١٣٨٤).
بر اين مبنا ما در اين ١٠٢ / مطالعات روانشناسي و علوم تربيتي، سال سوم ، شماره بيست و ششم ، زمستان ١٣٩٦ * * * * * پژوهش به دنبال پاسخ به اين پرسش هستيم که آيا در مدارس شهرستان مراغه آموزش مهارتهاي زندگي بر روي هوش اجتماعي و خودکارآمدي دانش آموزان تاثيرگذار مي باشد؟ اهميت و ضرورت تحقيق رسيدن به اهداف آموزشي و پرورشي که مدارس به عنوان اهداف اساسي خود به آن ها توجه دارند مستلزم سلامت رواني و اجتماعي دانش آموزان است .