چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر کتاب درمانی گروهی بر افزایش عزت نفس کودکان آسیب دیده ی کار بود. مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشیاز نوع پیش آزمون و پس آزمون، با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه ی آماری شامل تمامی کودکان پسرمشغول به تحصیل در دو مرکز از مراکز انجمن حمایت از کودکان کاردر تهران بودند که از بین آن ها 30 کودک، که عزت نفس پایین داشتند، به صورت هدفمند انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند.در گروه آزمایش طی 5 جلسه ی 45 دقیقه ای کتاب درمانی گروهی برگزار شد و گروه کنترل هیچ نوع مداخله ای دریافت نکردند. قبل و بعد از اجرای کتاب درمانی در گروه آزمایش، از هر دو گروه آزمون عزت نفس کوپراسمیت به عمل آمد.در نهایت داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که کتابدرمانی گروهی بر افزایش نمرات کودکان در خرده مقیاس های عزت نفس کلی و عزتنفس اجتماعی تاثیر گذار بوده، ولی بر عزت نفس (از دیدگاه خود)، عزت نفس خانواگی و تحصیلی (آموزشی) تاثیر ی نداشته است. براساس این یافته ها می توان نتیجه گرفت که برای افزایش عزت نفس کودکان آسیب دیده کار، خصوصا در بعد عزت نفس اجتماعی، می توان از کتاب درمانی به شیوه گروهی استفاده کرد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهمیت عزت نفس در پیشگری از مشکلات کودکان آسیب دیده کار وافزایش موفقیت آنها در زندگیآینده خود، پژوهش حاضر در پی پاسخ به این سؤال است که آیا "کتابدرمانی"، میتواند بر افزایش عزتنفس این نوع کودکان مؤثر باشند؟ روش Ricklan, D Sullivan, A Strang, H پژوهش حاضر یک پژوهش نیمه آزمایشیاز نوع پیش آزمون و پس آزمون، با گروه کنترل و آزمایش است.
به منظور گردآوری دادههای مربوط به میزان تأثیر کتابدرمانی گروهی بر افزایش عزتنفس کودکان آسیب دیدهی کار، با گروه آزمون به روش مشاهده و پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت، با استناد به کتاب (عزتنفس نوشتهی اسکیرالدی)جلساتبه شرح زیر برگزار شد.
جدول2: نتایج تحلیل کواریانس نمرات کلی عزت نفس در پس آزمون پس از تعدیل نمرات به تصویر صفحه مراجعه شوددر جدول2 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی تفاوت گروهها درنمرات عزت نفس کودکان آورده شده است.
از این رو فرض صفر رد شده و چنین نتیجه میشود که کتابدرمانی موجب افزایش عزتنفس کودکان آسیب دیدهی کار میگردد.
جدول3: نتایج تحلیل کواریانس نمرات پس آزمون عزت نفس اجتماعی پس از تعدیل نمرات پیش آزمون به تصویر صفحه مراجعه شود در جدول3 نتایج آزمون تحلیل کوواریانس برای بررسی تفاوت گروهها درنمرات عزت نفس اجتماعی کودکان آورده شده است.
از این رو فرض صفر رد شده و چنین نتیجه میشودکه کتابدرمانی موجب افزایش عزتنفس اجتماعی کودکان آسیب دیده کار میگردد.
از این رو میتوان نتیجه گرفت که کتابدرمانی موجب افزایش عزتنفس ( از دیدگاه خود) کودکان آسیب دیدهی کار نمیگردد.