چکیده:
تغییر و تکوین هویت ملی به عوامل و زمینههای مختلفی مرتبط میگردد. یکی از متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر هویت ملی تکنولوژیهای جدید ارتباطی است. هدف این پژوهش شناخت و تبیین تاثیر فضای مجازی با تاکید بر شبکههای اجتماعی بر هویت ملی دانشجویان است. نوع تحقیق «بنیادین»، سطح تحقیق «تحلیلی»، رویکرد روش شناختی ابطالگرایی، روش تحقیق «پیمایش» و تکنیک گردآوری اطلاعات «پرسشنامه» است. در این پژوهش با تقسیم شبکههای اجتماعی به مولفههایی از قبیل مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی، مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی، میزان فعال بودن کاربران شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی به بررسی میزان تاثیرگذاری این مولفهها بر هویت ملی پرداخته شد. حجم نمونه با استفاده از نرمافزار spss sample power به تعداد 340 نفر تعیین و نمونهها با روش نمونهگیری خوشهای در دانشگاه شیراز انتخاب شدند. نتایج مدل نهایی نشان داد 4 درصد از تغییرات (تقویت یا تضعیف) متغیر هویت ملی تحت تاثیر چهار مولفه شبکههای اجتماعی قرار دارد که در این میان متغیرهای "مدت زمان عضویت در شبکههای اجتماعی" با ضریب استاندارد (12/0-) و "مدت زمان استفاده روزانه از شبکههای اجتماعی" با ضریب استاندارد (13/0-) تاثیری تضعیفکننده و معنادار بر روی هویت ملی داشتند. نتایج نشان میدهد دو مولفه میزان فعال بودن کاربران شبکههای اجتماعی و میزان واقعی تلقی کردن محتوای شبکههای اجتماعی تاثیر معنیداری بر روی هویت ملی نداشتند.
Change and development of national identity and areas of factors related to the elderly. One of the important variables affecting national identity and new communication technologies. The purpose of this study was to identify and explain the impact of social networks on the Internet with an emphasis on national identity is the students. A sample using the software spss sample power to determine the number of 340 samples were selected using cluster sampling in Shiraz University. The final model results showed a 4% change (strengthen or weaken) national identity is influenced by the four components of social networks. The variables "length of membership in social networks" with the standard rate (-0.12) and "time daily use of social networks" with the standard rate (-0.13) and significant destabilizing impact on identity were national. The results showed that two factors، the actual amount deemed active users of social networks and social networking content had a significant effect on national identity.
خلاصه ماشینی:
بدین ترتیب به نظر میرسد فرایند جهانیشدن چالش هایی جدی فراروی هویت پدید آورده است (هلد و مک گرو، ١٣٨٢: ٤٩) بنابراین به نظر می رسد از مهم ترین عوامل بروز بحران هویت در جوامع فعلی، گسترش صنعت ارتباطات به ویژه در فضای مجازی اینترنت و شبکه های اجتماعی سایبری، به عنوان یکی از ابزارهای مهم جهانی شدن ، است .
4. Meyrowitz آن خود واقعیت و وجود مادی، کاملا در متنی از تصاویر مجازی و در جهانی واقع نما غرق شده است که در آن چیزهایی که بر روی صفحه تجربه است ، از نظر کاستلز عبارت از کنش کنشگران انسانی بر روی یکدیگر است که به واسطه تعامل میان هویت های زیستی و فرهنگی از خلال ارتباط با محیط طبیعی و اجتماعی تعیین می شود (رابرتسون ، ١٣٨٢: ٤١).
ماتریس همبستگی ابعاد شبکه های اجتماعی و مؤلفه های هویت ملی مدت استفاده فعال واقعی تلقی بعد بعد بعد بعد عضویت روزانه بودن کردن فرهنگی جغرافیایی سیاسی تاریخی (به تصویر صفحه مراجعه شود.
به عبارت دیگر مدل مورد بررسی این پژوهش که از ٤ بعد شبکه های اجتماعی مجازی تشکیل یافته است مدل خوبی برای تبیین هویت ملی است .
این درحالی است که دو مؤلفه دیگر یعنی میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی و واقعی تلقی کردن مطالعات محتوای شبکه های اجتماعی تأثیر معنی داری بر روی کاهش یا افزایش هویت ملی نداشتند.
No sense of place: The impact of electronic media on social behavior.