چکیده:
از آنجایی که هسته مرکزی و ارزشمندترین منبع یک سازمان نیروی انسانی میباشد.,
ایجاد رضایتمندی از کار موجب افزایش بهروی آن سازمان میشود تا جایی که مزیت
رقابتی منحصر به فردی برای سازمان ایجاد میکند و نهایتا موجب بقا و سود آوری
و رشد مداوم سازمان میگردد که هدف غایی هر سازمانی است. هدف از انجام این
پژوهش بررسی تاثیر سرمایه فکری و بازاریابی درونی بر مزیت رقابتی با نقش
میانجیگری رضایت کارکنان میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف یک پژوهش
کاربردی و از نظر ماهیت روش و اجرا از نوع پژوهش های توصیفی- پیمایشی است.
جامعه آماری پژوهش شرکتهای صادرات واردات بندر بوشهر میباشد. در این راستا
تعداد ۱۱۰ پرسشنامه از مدیران و کارکنان شرکتهای صادراتی و وارداتی بندر
بوشهر جمع آوری گردید و از طریق مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرم افزار
پی.ال.اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان دادند که ابعاد
سرمایه انسانی و سرمایه مشتری بر مزیت رقابتی تاثیر مثبت و معناداری دارند و
تاثیر بعد سرمایه ساختاری بر مزیت رقابتی مثبت بوده ولی معنادار نمیباشد.
همچنین تمامی ابعاد بازاریابی درونی (شامل: توسعه و آموزش کارکنان» نظام پاداش
و ارتباطات درونی) بر رضایت شغلی مثبت و معناداری دارند. در نهایت نیز
تاثیر رضایت شغلی بر مزیت رقابتی مثبت و معنادار می باشد.
Since manpower turned to be one of the most precious resources within an organization، job satisfaction leads to increasing productivity within organization so far as a distinctive competitive advantage develops within the organization، resulting in profitability، survival and continuous development of organization which are deemed to the ultimate aim of any organization. The present research aims to examine the effect of dimensions of intellectual capital and employee satisfaction based on internal marketing on competitive advantage within import-export companies in Port of Bushehr. In this regard، 99 questionnaires were distributed among the managers and employees within import-export companies in Port of Bushehr، for which PLS software was used to analyze data in the questionnaires. Findings indicated that there is a positive significant relationship between competitive advantage and "human capital and customer capital"، yet the structure capital of the intellectual capital has no effect on the competitive advantage. Further، all the dimensions of internal marketing including training and development of employees، reward system and internal communications had a positive significant effect on job satisfaction. Ultimately، a positive significant relationship was found between job satisfaction and competitive advantage.