چکیده:
هدف : پژوهش حاضر به منظور تعیین نقش واسطه ای کارآیی خانواده در تبیین رابطه سبک هویت یابی و گرایش به مدهای نامتعارف در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش ١٨٠ آزمودنی بوسیله روش نمونه برداری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای از میان دانشجویان دانشگاه آزاداسلامی- واحد ابهر انتخاب شدند. روش : با استفاده از روش پژوهش همبستگی و بوسیله پرسشنامه های کارآیی خانواده ، سبک های هویت یابی و گرایش به مد داده ها جمع آوری شدند و بوسیله آزمون های آماری رگرسیون چند متغیری و ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر موردتجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که بین کارآیی خانواده و سبک های هویت یابی با گرایش به مد رابطه معناداری وجود دارد. همچنین یافته های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که رابطه معناداری بین کارآیی خانواده و سبک هویت وجود نداردو کارآیی خانواده در رابطه بین سبک هویت و رفتارمدگرایی نقش تعدیل کنندگی ندارد. نتیجه گیری : نتایج پژوهش شواهدی را ارائه کردکه پیشنهاد میکنندکارآیی خانواده (١٨/٤٩%) و سبک های هویت یابی (٦/٢٥%) از واریانس گرایش به مد را در دانشجویان تبیین میکنند. کارآیی خانواده و سبک های هویت یابی از طریق مکانیزم های تقویت ارتباط موثر، ارضاء نیازهای روانی در دوران کودکی و نوجوانی، کمک به تحول خودپنداره و یکپارچه سازی شخصیت گرایش به مد را در دانشجویان تحت تاثیر قرار میدهد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین پرسشی که در این جا مطرح گردید این بود که آیا کارآیی خانواده رابطه بین سبک هویت یابی و گرایش جوانان به رفتار مدگرایی را تعدیل میکند؟ روش جامعه آماری: در این پژوهش جامعه آماری کلیه دانشجویان کاردانی و کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر بودند که در سال تحصیلی ١٣٩٠-١٣٨٩ در این دانشگاه در رشته های گوناگون تحصیلی مشغول به تحصیل بودند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) پرسش پژوهشی اول : آیا بین کارآیی خانواده و گرایش به مدهای نامتعارف در دانشجویان رابطه وجود دارد؟ با توجه به یافته های جدول ٣، چون سطح معناداری برای ضریب همبستگی بین کارآیی خانواده و رفتارمدگرایی از ٠/٠١کمتر میباشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) پرسش پژوهشی سوم : آیا کارآیی خانواده رابطه هویت یابی و گرایش به مدهای نامتعارف را در دانشجویان تعدیل می کند؟ با توجه به یافته های جدول ٤، چون ضرایب رگرسیون برای متغیرهای کارآیی خانواده و هویت یابی در سطح ٠/٠١ معنادار است میتوان نتیجه گرفت که این متغیرها میتوانند در تبیین واریانس رفتار مدگرایی نقش داشته باشند.
پرسش پژوهشی سوم : آیا کارآیی خانواده رابطه هویت یابی و گرایش به مدهای نامتعارف را در دانشجویان تعدیل می کند؟ با توجه به یافته های جدول ٤، چون ضرایب رگرسیون برای متغیرهای کارآیی خانواده و هویت یابی در سطح ٠/٠١ معنادار است میتوان نتیجه گرفت که این متغیرها میتوانند در تبیین واریانس رفتار مدگرایی نقش داشته باشند."