چکیده:
رمان دکتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد، به قلم شهرام رحیمیان، اثری مدرن و از رمان های سیاسی درخور تامل است که به بازنگری متفاوت کودتای 28 مرداد، با تکیه بر مسائل روانی شخیت های سیاسی، می پردازد. در این جستار، با دقت در مولفه «چندصدایی» باختین، ضمن تبیین این اصطلاح، مصداق ها و کاربست آن را با شیوه توصیفی ـ تحلیلی در رمان بررسی کرده ایم و کوشیده ایم در ابتدا به این سوال که «چندصدایی چه مولفه هایی دارد و چگونه در رمان تجسم یا نمود می یابد» پاسخ دهیم. براین اساس، در این مقاله تاکید بر مولفه های چندصدایی، ازجمله ساختار مفاهیم متقابل، تغییر ناگهانی زاویه دید، چندصدایی در میان اقشار اجتماعی در رمان، حضور شخصیت های متفاوت و متضاد در یک فرد (چندشخصیتی)، چندزبانی، بینامتنیت و...، است. سپس، این شاخصه ها در رمان بررسی و تحلیل می شوند. برآیند این مقاله حاکی از آن است که رمان چندصدا با ابزارهایی که در اختیار خواننده قرار می دهد او را به دریافتی نو از متن رهنمون می کند.
Dr. Noon Loves His Wife More than Mussadiqis a modern political novel written by ShahramRahimian. Focusing on psychological complications of politicians، the novelgivesa different view of 1953 coup d'état in Iran. In this study، relying on Bakhtin’s definition of polyphony،we will draw out its examples from the novel and analyze its functionsthrough a descriptive-analytic method. The question to answer in this article is what features polyphony has and howit is realized inthis text. Therefore this article stresses different features of polyphony such asabrupt shift in perspective، polyglossia among the social classes، the presence of various and opposite characteristics in one fictional character، heteroglossia، and intertextuality. Then، these will be investigated in the novel to support the claim that by providing the reader with varied tools، polyphonic novels lead the audience to a new understanding of the text.
خلاصه ماشینی:
"رو کرد به دکتر نون و گفت : «منی که سال های ساله مرده ام چه جوری می تونم سد راه خوشبختی تو و ملکتاج شده باشم ؟ مگه یادت نمی آد توی صفحة اول روزنامه ها نوشته بودن دکتر مصدق جان به جان آفرین تسلیم کرد» (همان : ١٢).
در بخش اعظم اثر نیز شخصیتی بحران زده دارد که می خواهد انتقام تنش های درونی اش را از اطرافیانش بگیرد: رحیمیان از راه نشان دادن افکار و اوهام و هراس هایی که همگی از دیده پنهان هستند، تصویری دقیق تر از شخصیت رمانش به خواننده ارائه می دهد و او را ترغیب می کند تا سامان درونی ذهن دکتر نون (یا درواقع اغتشاش ذهنی دکتر نون ) را بکاود و بفهمد چرا او به چنین حال و روزی دچار شده است (پاینده ، ١٣٨٩: ١٣).
در اهمیت بررسی این مؤلفه باید بگوییم که «چندزبانی » عدم تجانس زبان ها را بازنمایی می کند و زمینه ساز ایجاد «چندصدایی » یعنی تزاحم ایدئولوژی ها و تساوی آرای مستقل در گفتمان رمان می شود (رامین نیا، ١٣٩٠: ٩٠؛ تلاوی ، ٢٠٠٠: ٤٦)؛ بنابراین ، شناخت آن نه تنها به درک تفاوت های اجتماعی و فرهنگی منجر می شود، بلکه نشان دهندة سبک و اسلوب رمان خواهد بود (باختین ، ١٣٨٣: ١٢٦؛ مکاریک ، ١٣٨٨: ١٣٠)."