چکیده:
این پژوهش با هدف طراحی الگوی ارزیابی عملکرد سازمانی بانک انصار است و روش "توصیفی – تحلیلی است. مدل پنج بعدی کارت امتیازی متوازن بومی شد. ابعاد کارت امتیازی متوازن بهبود یافته شامل ابعاد مالی ، رشد و یادگیری ، فرآیندهای داخلی ، پایداری و مشتریان است. اعتبار ابعاد ، مولفه ها و شاخصها با استفاده از نظرات خبرگان و ضریب لاشه و پایایی آن با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ بررسی شد. با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنوف (K-S) پارامتریک یا غیرپارامتریک بودن سوالات پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس آزمون فریدمن بعد مالی اولویت اول، بعد رشد و یادگیری اولویت دوم ، بعد فرآیندهای داخلی اولویت سوم ،بعد پایداری اولویت چهارم و بعد مشتریان در رتبه آخر قرار گرفت. به ترتیب بین ابعاد مشتریان و رشد و یادگیری ، پایداری و فرآیندهای داخلی ، مالی و فرآیندهای داخلی ، پایداری و رشد و یادگیری و پایداری و مشتریان رابطه نسبتا قوی بر قرار، و ابعاد فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری، مالی و پایداری، مالی و فرآیندهای داخالی ، مالی و رشد و یادگیری دارای رابطه همبستگی خوبی می باشند و بعد مالی و مشتریان کمترین مقدار ارتباط همبستگی را با هم دارا بوده اند
This research is aimed at designing a model for organizational performance evaluation of Ansar Bank. Due to the special features of Ansar Bank, a five-dimensional balanced scorecard (BSC) model was developed to enable Ansar Bank to plan its vision and to achieve its goals simultaneously. The aspects of developed balanced scorecard includes financial, growth and learning, internal processes, sustainability, and customers. The validity of the aspects, components and indicators was tested by experts' opinions, Lawshe coefficient and factor load, and its reliability was assessed by Cronbach's alpha coefficient. The statistical population of the research contains all senior executives and experts (175 managers) of Ansar Bank. Friedman's correlation test was employed for data analysis. The results indicated that there is a meaningful relationship between five dimensions of the evaluation aspects of the model. The results of Friedman mthod analysis also showed that financial aspect gained the first priority, growth and learning was in the second position, internal processes was the third priority, sustainability was in the fourth position, and the dimension of customers gained the last priority.
خلاصه ماشینی:
مدل های ارزیابی عملکرد (رجوع شود به تصویر صفحه) کارت امتیازی متوازن ، روش جدیدی است که در سال های اخیر به عنوان نظامی برای اندازه گیری وضعیت سازمان و تحلیل آن و نیز برنامه ریزی و مدیریت سازمان تدوین شده است .
اهداف کلان و شاخص های اندازه گیری بانک انصار در طرح تحول سه ساله بانک انصار (رجوع شود به تصویر صفحه) در سند راهبردی سه ساله ابلاغی سال ١٣٩٥ برای رسیدن به چشم انداز ١٤٠٤ یعنی پیشگامی در توسعه بانکداری اسلامی ، سرآمدی در ارائه خدمات بانکداری نوین ، پایبندی به ارزش های انقلاب اسلامی در زمینه عدالت اقتصادی ، نوآوری و خلق ارزش های نو برای مشتریان و سایر ذی نفعان و برخوردار از سرمایه انسانی توسعه یافته ، بانک باید به فعالیت در بازارهای پولی و سرمایه ای داخلی و بین المللی ، کشف و برآورده نمودن نیازها و انتظارات مشتریان ، ورود به بازارهای جدید و توسعه خدمات اقدام کند (بانک انصار، ١٣٩٤).
اولویت بندی مؤلفه های الگوی ارزیابی عملکرد (رجوع شود به تصویر صفحه) مقدار آزمون مربع کای: ١٣٤/٣٧، درجه آزادی: ١٥، سطح معنی داری: ٠/٠٠٠ 153 78 بحث و نتیجه گیری اگرچه راهکارهایی برای طراحی یک نظام ارزیابی عملکرد می توان ارائه کرد، اما سازمان ها باید باتوجه به شرایط خاص خود برای کل سازمان یا بخش هایی از آن و یا برنامه های آن به این کار اقدام نمایند.
Proposing a new integrated model based on sustainability balanced scorecard(SBSC) and MCDM approaches by using linguistic variables for the performance evaluation of oil producing companies, Expert systems with applications, 7316-7327.