چکیده:
صنعت بیمه یکی از ارکان اساسی بازارهای مالی و اقتصاد هر کشور تلقی می گردد. بیمه پشتوانه ای اطمینان بخش برای فعالیت های اقتصادی در جامعه بوده و آن را تسریع میکند. از سوی دیگر صنعت بیمه همواره در ارتباط تنگاتنگی با مشتریان قرار داشته و کسب رضایتمندی آنان برای رونق و ثبات فعالیت این صنعت ضروری است. لذا ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان از خدمات بیمهای در سرلوحه فعالیت های شرکتهای بیمه ای قرار دارد. عوامل متعددی می تواند بر سطح رضایتمندی مشتریان موثر باشد که یکی از این عوامل سطح نظارت و بازرسی در صنعت بیمه است. از این رو، در این مطالعه تاثیر نظارت و بازرسی بر سطح رضایتمندی مشتریان در شرکت بیمه آسیا در شعب منتخب شهر تهران مطالعه شده است. برای این
کار از آزمون T تک نمونه ای، ابزار پرسشنامه و نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که در سطح معناداری 5 درصد، نظارت در مرحله تبلیغات، نظارت در مرحله صدور بیمه و نظارت در مرحله جبران خسارت بر سطح رضایتمندی مشتریان در شرکت بیمه آسیا تاثیر معناداری دارد. این امر نشان می دهد که هر اندازه سطح نظارت و بازرسی در هر یک از مراحل تبلیغات، صدور بیمه و جبران خسارت بیشتر باشد، کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان بهبود یافته و این امر سطح بالاتری از رضایتمندی در مشتریان را ایجاد می کند. این امر، در ادامه، اهمیت و اعتبار شرکت بیمه در صنعت بیمه کشور را ارتقا داده و سودآوری بیشتری را نصیب شرکت می کند. براساس نتایج تحقیق، از بعد میزان تاثیرگذاری و الویت بندی تاثیر نظارت در مرحله تبلیغات، نظارت در مرحله صدور و نظارت در مرحله جبران خسارت بر سطح رضایتمندی مشتریان، تفاوت معناداری وجود داشته و نظارت در مرحله جبران خسارت ، نظارت در مرحله صدور و نظارت در مرحله تبلیغات در الویت های اول تا سوم در تاثیرگذاری بر سطح رضایتمندی مشتریان قرار دارند.