چکیده:
با توجه به جایگاه و اهمیت مدیریت مدارس و نقش آن در مسیر توسعه هر کشور، تحقیق حاضر تلاشی است برای تبیین مدل بومی مدیریت مدارس استان کرمان.در این تحقیق، مولفه های مدل مورد نظر از پیشینه و مبانی نظری موجود استخراج و سپس به تایید 20 نفر از اساتید رشته مدیریت آموزشی رسید.سپس پرسشنامه ای مبتنی بر این الگوطراحی و نسبت به تعیین روایی سازه )از طریق تحلیل عاملی( و پایایی آن اقدام گردید و در ادامه این پرسشنامه در اختیار 325 نفر از دبیران مدارس متوسطه دولتی )دوره دوم – نظری( شهر کرمان قرار گرفت تا نظر شان را در خصوص
وضعیت مدیریت مدارس مشخص نماید.نتایج نشان م یدهد که مدیریت مدارس از نظر 5 مولفه اصلی این مدل شامل کارکردها،دانش،مهارتها،اخلاق حرفه ای و ویژگی های شخصیتی و اخلاقی، تنها در دو بعد اخلاق حرفه ای و ویژگی های شخصیتی و اخلاقی نمره ای بالاتر از متوسط کسب کرده و در سه بعد دیگر نمره کسب شده پایین تر از میانگین می باشد
خلاصه ماشینی:
)روش ایــن تحقیق ، تحقیقی کمی ، کاربردی اســت کــه در آن مولفه های مدل شــامل کارکردها (برنامه ریزی ، ســازماندهی ، هدایت و رهبری ، هماهنگی ، نظارت ، کنترل و ارزشــیابی )، دانش (کامپیوتر، مدیریت و رهبری ، روانشناسی تربیتی ، روشهای تدریس ،نظارت و راهنمایی مدیریت مالی و بودجه ، برنامه ریزی درسی و آموزشی ، ارزشیابی آموزشی ، قوانین و بخشنامه ها)، مهارتها (ادراکی، انسانی، ارتباطات ، مدیریت بحران ، توانمند سازی همکاران ، تیم سازی و کار گروهی، مدیریت زمان ، مدیریت دانش ، مدیریت تعارض ، تصمیم گیری ، حل مساله ،مدیریت تغییر، تفکر اســتراتژیک ، مهارتهای پژوهشی ، هوش هیجانی ، خلاقیت ، تشخیص ، سازگاری )،اخلاق حرفه ای (دانش آموز محوری ، قانون مداری ، عدم سوء استفاده از مقام ، تلاش برای ارتقای حرفه ای ، پیگیری مسائل و مشکلات ، وظیفه شناسی و حمایت از حقوق افراد،)ویژگی های شخصیتی و اخلاقی (انتقاد پذیری ، تواضع ، عدالت ،سعه صدر،اعتماد به نفس ، دلسوزی ، شجاعت ، پرانرژی بودن ، حسن خلق ، انعطاف پذیری ،ریسک پذیری ، مسئولیت پذیری ، دموکراتیک بودن ، تعهد )از پیشینه و مبانی نظری موجود استخراج گردید.