چکیده:
سابقه و هدف: اهمالکاری تحصیلی از موضوعات مهم در حیطه تحصیلی دانشجویان است؛ از این رو پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس جهتگیری مذهبی و سوءاستفاده از فناوریهای ارتباطی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر انجام شد.
مواد و روشها: در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است، 343 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه جهتگیری مذهبی Allport و Ross (1950)، پرسشنامه استفاده مفرط از اینترنت و تلفن همراه (COS: Cell-phon Over-use Scale) Jenaro (2007) و آزمون اهمالکاری سواری (1390) را تکمیل نمودند. نتایج حاصل از بررسی با نرمافزار SPSS 19 تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهند که جهتگیری مذهبی بیرونی و سوءاستفاده از فناوریهای ارتباطی 18 درصد از اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند.
استنتاج: با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد که با آموزش مناسب و تغییر در جهتگیری مذهبی و استفاده صحیح از فناوریهای ارتباطی میتوان به کاهش اهمالکاری تحصیلی کمک کرد.
خلاصه ماشینی:
مواد و روشها: در این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی است، 343 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزادشهر به روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای انتخاب شدند و پرسشنامه جهتگیری مذهبی Allport و Ross (1950)، پرسشنامه استفاده مفرط از اینترنت و تلفن همراه (COS: Cell-phon Over-use Scale) Jenaro (2007) و آزمون اهمالکاری سواری (1390) را تکمیل نمودند.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان میدهند که جهتگیری مذهبی بیرونی و سوءاستفاده از فناوریهای ارتباطی 18 درصد از اهمالکاری تحصیلی را پیشبینی میکنند.
استنتاج: با توجه به نتایج این پژوهش به نظر میرسد که با آموزش مناسب و تغییر در جهتگیری مذهبی و استفاده صحیح از فناوریهای ارتباطی میتوان به کاهش اهمالکاری تحصیلی کمک کرد.
نتایج پژوهش سلیمانی و همکاران (1394) نیز بیانگر آن بود که بین استفاده افراطی از تلفن همراه و اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان رابطه معناداری وجود دارد (12).
قسمت اول این یافته با نتایج پژوهش جمشیدی (1392) که نشان داد بین جهتگیری مذهبی بیرونی و اهمالکاری تحصیلی رابطه معناداری وجود ندارد ناهمخوان است (14).
این احتمال وجود دارد که سلامت روانی ضعیفتر دانشجویان دارای جهتگیری مذهبی بیرونی منجر به اهمالکاری تحصیلی در آنها شود.
A study of the prevalence of academic procrastination among students and its relationship with demographic characteristics, preferences of study time, and purpose of entering university.
Academic self-efficacy and academic procrastination as predictors of problematic internet use in university students.
Study of relationship between misuse mobile and academic procrastination among students.
The Relationship between Internet Addiction and Academic Procrastination among Secondary School Students.